SpaceX, şimdiye kadar yapılmış en güçlü roket olan Starship’te motorları test ediyor

PiKe

New member
SpaceX, Perşembe günü şimdiye kadar yapılmış en güçlü roketin motorlarının başarılı bir şekilde yer testiyle geleceğine bir adım daha yaklaştı.

Girişimci Elon Musk tarafından kurulan şirket, devasa bir roket güçlendirici olan Super Heavy’den statik ateş dedikleri şeyi gerçekleştirdi. Super Heavy, SpaceX’in yeni nesil uzay aracını Dünya’ya dönmeden önce yörüngeye fırlatmak için tasarlandı.

110.000’den fazla kişi, Teksas, Boca Chica’daki Starship test alanını izleyen kameralara sahip bağımsız bir uzay medya şirketi olan NASASpaceFlight.com’dan canlı yayın yayını izledi. Video beslemesi, yakıtlar rokete akmaya başladığında fırlatma rampasını saran buhar bulutlarını ve tanklar aşırı soğuk itici gazlarla dolduğunda roketin etrafında oluşan buz halkalarını gösterdi.

Ardından, yakıt ikmali bittiğinde bulutlar çoğunlukla dağıldı – kısa test için tanklar ağzına kadar dolu değildi.


Doğu Saati ile 16:14’te, SpaceX tarafından sağlanan bir video beslemesinde, motorlar birkaç saniyeliğine çalışmaya başladı ve kapandı, roketin üzerinde bulutlar oluştu ve kuş sürülerinin bölgeden kaçmasına neden oldu. SpaceX’in Twitter’daki bir güncellemesi, testin başarılı olduğunu ve amaçlandığı kadar uzun sürdüğünü gösterdi. Güçlendirici ve başlangıç standı daha sonra iyi durumda görünüyordu.


Twitter’dan, Bay Musk dedi ki Test sırasında bir motor kapandı ve diğeri kendi kendine kapandı. Yine de Musk, fırlatma sırasında 33 motordan 31’inin yörüngeye ulaşmak için yeterli olacağını söyledi.


Super Heavy Booster’ın statik ateşi, SpaceX’in fırlatma denemesine hazırlanmadan önce aşması gereken son büyük teknik engeldi. SpaceX daha önce 14 motora kadar statik yangınlar çıkarmıştı. Aralık 2020 itibariyle, iniş prosedürünü anlamak için birkaç mil yüksekliğindeki Starship prototiplerini kullanarak bir dizi test uçuşu gerçekleştirdi. Birkaç patlama hatasından sonra, Starship Mayıs 2021’de tek parça olarak havalanıp inmeyi başardı.


Kombine, Süper Ağır ve Yıldız Gemisi yaklaşık 120 metre boyunda, Özgürlük Anıtı ve kaidesinden daha uzun. NASA, SpaceX’e, bu on yılın sonunda Artemis III ve IV görevleri için astronotları ay yüzeyine taşımak için aracın bir versiyonunu yapması için para ödüyor. Uzay aracı aynı zamanda Musk’ın insanları ihtiyaç duydukları malzemelerle birlikte Mars’a gönderme vizyonunun da merkezinde yer alıyor.

Geçen ay SpaceX, Super Heavy ve Starship tanklarını 10 milyon libreden fazla sıvı metan ve sıvı oksijen yakıtıyla dolduran bir “ıslak elbiseli prova” gerçekleştirdi. Islak elbiseli provanın ardından Starship, fırlatma rampasında kalan güçlendiriciden çıkarıldı.


Perşembe günkü statik yangın testi, Çarşamba günü SpaceX’in başkanı ve operasyondan sorumlu başkanı Gwynne Shotwell tarafından Federal Havacılık İdaresi’nin Washington’daki ticari uzay taşımacılığı konferansında yaptığı konuşmada açıklandı.

Fırlatma girişiminin bir ay kadar içinde yapılabileceğini söyledi.

Perşembe günü 33 motorun tamamı tam güçle ateşlenseydi, Super Heavy Booster 17 milyon librelik itme gücünü serbest bırakarak onu şimdiye kadar ateşlenen en güçlü roket yapacaktı. NASA’nın insansız Artemis I görevini aya göndermek için ilk kez Kasım ayında fırlatılan yeni Uzay Fırlatma Sistemi roketi, fırlatma sırasında 8,8 milyon pound itme kuvveti üretti. 1960’larda ve 1970’lerde Apollo’nun aya inişinde kullanılan Satürn V roketi, fırlatma sırasında 7,6 milyon pound itme gücü üretti.

Starship tamamen yeniden kullanılabilir olacak şekilde tasarlanmıştır. Super Heavy Booster, SpaceX’in dünyanın en yaygın fırlatılan roketi olan mevcut Falcon 9’undaki güçlendiricilere benzer şekilde inecek şekilde tasarlanmıştır. Uzay aracı, iniş için dikey bir yönelime dönmeden önce yavaşlamak için atmosferde göbek uçuşu yaparak yörüngeye girecek ve ardından Dünya’ya dönecek şekilde tasarlanmıştır.

Roket yörünge testi için yerden ayrılmadan önce, SpaceX’in yerdeki insanların güvenliğini sağlamaktan sorumlu olan Federal Havacılık İdaresi’nden fırlatma lisansı alması gerekiyor.


Geçen Haziran ayında FAA, SpaceX’in fırlatma planlarının Teksas, Brownsville yakınlarındaki çevre bölgelerde “önemli bir etkisinin olmayacağı” sonucuna vardı. Ancak FAA, SpaceX’ten çevresel etkisini azaltmak için fırlatmaların daha erken duyurulması, bir biyoloğun bitki örtüsünü ve vahşi yaşamı izlemesi ve SpaceX sahasından geçen bir otoyolun kapanmasını en aza indirmesi dahil olmak üzere 75 önlem almasını istedi.

Space News ve CNBC’ye göre Bayan Shotwell, yılda 100 uçuşla, belki de 2025 gibi erken bir tarihte, Starship için iddialı bir geleceğin haritasını çıkardı. Bayan Shotwell, SpaceX’in insanlar gemiye alınmadan önce 100 fırlatma yapmasını umduğunu söyledi. Starship’in bir versiyonu, NASA’nın astronotları ay yörüngesinden ay yüzeyine getirme Artemis III görevinin bir parçasıdır. Bu şu anda 2025 için planlanıyor.

SpaceX’in ayrıca, Starship manifestosunda, daha önce bir Falcon 9 ile yörünge yolculuğu satın almış olan Jared Isaacman’a ait üç özel görevi vardır. Japon girişimci Yusaku Maezawa ve 2001 yılında SpaceX Uluslararası Uzay İstasyonu’na seyahat satın alan ilk özel kişi olan Dennis Tito, aya gidip gelmek için Starship uçuşları satın aldı.