EnguLizyoN
New member
Yakma fırınını işleten SAKO Brno’nun sözcüsü Michal Kačírek, “Son yıllarda enerji amacıyla yaklaşık 240.000 ton atık kullandık ve Olomouc bölgesi her zaman Güney Moravya’dan sonra en ‘gayretli’ tedarikçi olmuştur” dedi.
Kazanlara giden toplam atık hacminin yüzde yedi ila sekizi Olomouc bölgesinden geliyor. Bölgedeki aktarma istasyonlarından Brno’ya 2021 yılında büyük kapasiteli konteynerlerle 16.504 ton atık taşınırken, 2022 yılında bu rakam 20.123 ton oldu. Çoğunluk Prostějovsk’tan, bazıları da Olomouc teknik servisinden geldi.
Ancak yakma fırını artık kapasitesinin sınırına ulaşmış olup, başka bir kazan ilave edilmeden başka bölgelerden gelen atıkları işleyemeyecektir. Başvuru sahibi zaten reddediyor.
“Uzun bir süre Brno’yu model olarak görebilirdik. Olomouc Bölgesi Çevre Meclis Üyesi Martin Šmída (Piráti ve STAN), “Şehir her zaman bu sorunla yüz yüze geldi, tamamen kendi kendine yeten bir belediye sistemine sahipti.”
“Ayrıca sadece kendini düşünmekle kalmadı, lider rolünü üstlendi ve atık yönetimi alanında belirli bir istikrar ve öngörülebilirlik sağladığı daha geniş çevrede de aktif oldu. Bu artık değişiyor. Ben bunu çok kötü bir karar olarak değerlendiriyorum” diyerek üçüncü kazanın iptalini değerlendirdi.
Ancak ona göre, Brno çöp yakma fırınının geliştirilmesinin kısıtlanması, belediyelerin Olomouc bölgesindeki anonim hizmet şirketi atıklarıyla birleştirilmesi şeklindeki gelecekteki atık bertarafına yönelik bölgesel çözüm üzerinde büyük bir etkiye sahip olmayacak.
Atık yakıt olmalı
Şirket, Olomouc’ta yarım milyar krona yeni bir atık ayırma hattı işletecek. Orijinal plan, enerji olarak kullanılabilen atıkların bir kısmının da Brno’ya gönderileceğini varsayıyordu.
“Başka kimseye güvenemeyeceğiniz ve kendi başımıza elimizden gelenin en iyisini yapmamız gerektiği ortaya çıktı. Biz de bunu yapıyoruz” diye belirtti Šmída.
Artık bölgeden 90 belediyeyi bir araya getiren bölgesel atık projesi, yeni koşullara uyum konusunda daha fazla seçeneğe sahip. Šmída, “Pazarın durumuna bağlı olarak, bireysel atık türlerini geri dönüşüme veya enerji kullanımına yönlendirebiliyoruz” diye açıkladı.
Bölgesel ayırma hattının çıktısı, geri dönüşüm için ayrıştırılan atıklara ek olarak, bölge yetkililerinin en yüksek teklifi verene satmayı planladığı katı alternatif yakıt (TAP) olacak. En büyük satışları ısıtma tesisleri ve çimento fabrikaları temsil ediyor. Bölgede, örneğin Přerov ısıtma tesisinde TAP kazanı halihazırda çalışmaktadır.
Prostějov şehrinin çeyrek sahibi olduğu FCC de bir TAP üretim hattı inşa etmek istiyor. Şirket, Prostějov ve çevresinden atık topluyor. Başlangıçta hattın Biskupice’de olması gerekiyordu ancak yerel halk buna karşı çıktı.
Artık şirket, çevresel etki değerlendirmesi için doğrudan Prostějov’da planlanan bir projeyi sundu. Hattın tren istasyonunun arkasındaki eski Vitany bölgesinde inşa edilmesi planlanıyor.
“Tesisimizin kapasitesi yıllık 50.000 ton atıktır. FCC sözcüsü Kristina Jakubcová, girdinin enerji açısından kullanılabilir atık, yani karışık belediye atıkları, maddi olarak kullanılamaz ticari ve endüstriyel atıklar veya örneğin ikincil hammaddelerin sınıflandırılmasından kaynaklanan kalıntılar olacağını söyledi.
Gazlaştırma yerel dirençle karşılaştı
Ancak Prostejov muhalefeti plana karşı çıkıyor. Ona göre hattın yerleşim bölgelerine çok yakın olması şehrin zaten yoğun olan trafik yükünü daha da kötüleştirecek ve gürültüyü artıracak.
“Mekânsal plan, işlenen malzemenin hacminden dolayı bu hattın olmayacağını, mekanda sadece sessiz ve aksaklık yaratmayan üretim ve hizmetlerin yaratılması gerektiğini gösteriyor. Yaşam kaliteleri şüphesiz inşaattan etkilenecek olan yakındaki evlerin sakinlerinin plan hakkında yorum yapma fırsatına sahip olmalarını istiyoruz” diye özetledi temsilci Petr Ošťádal (Na rovinu).
“Planın yayınlanmasından itibaren şehrin konu hakkında yorum yapması için sınırlı bir süremiz var, bir sonraki konsey toplantısından önce yapılamaz” diye ekledi.
Eleştirmenlere göre Prostějov, baharda bölgesel atık şirketinden istifa ederken atık bertarafına yönelik gelecekteki çözüm hakkında net bir fikre sahip değil. Ancak kararın ertelenmesi kente pahalıya mal olabilir.
Ošťádal, “Şu anda atıkların nasıl ele alınacağını bilmiyoruz, ekonomik açıdan uygun bir çözüme yönelik analizimiz yok, bunun yerine şehrin bir tarafına TAP’a bir hat, diğer tarafına ise atık gazlaştırma tesisi inşa edilecek.” diye hatırlattı amaçlanan başka bir çözüm.
Anlaşmazlığa rağmen bir çizgi oluşturulabilir
Ancak yerel halk, komşu Mostkovice’de, Çek Cumhuriyeti’nde belediye atıklarının işlenmesine yönelik türünün ilk tesisi olacak bir plazma gazlaştırma tesisinin kurulmasına da karşı çıktı.
Prostějov muhalefeti, TAP hattı projesi nedeniyle belediye başkanını konseyi olağanüstü toplantıya çağırmaya çağırdı. Ancak meclis üyeleri geçen perşembe günü bunun olmayacağına karar verdi.
“Konseyin kendisi, şehrin sözde büyük bir ÇED talep edeceği yönünde bir kararı zaten kabul etti (çevresel etki değerlendirmesi – not ed.), aynı zamanda halka açık bir tartışmayı da içerir. Bu, yasaya göre mümkün olan maksimum miktardır ve belediye daha fazlasını isteyemez” diye açıkladı Belediye Başkanı František Jura (ANO).
Şehir yönetimi daha önce, belediyenin hattın inşasını derhal reddettiği Biskupice’de olduğu gibi vatandaşların buna karşı çıkmaları halinde onlara karşı çıkmayacaklarını açıklamıştı. MF DNES sorusuna verilen mevcut yanıttan da görülebileceği gibi belediye başkanı orijinal pozisyonunu yumuşattı.
“Hattın yapımını çok önemsiyoruz. Aynı şekilde çevreyi olumsuz etkilememesi yönünde endişeler de duyuyoruz. Bütün meseleye azami sorumlulukla yaklaşıyoruz ve vatandaşların yaşam kalitesinin bozulmasına izin vermeyeceğiz” dedi.
Kazanlara giden toplam atık hacminin yüzde yedi ila sekizi Olomouc bölgesinden geliyor. Bölgedeki aktarma istasyonlarından Brno’ya 2021 yılında büyük kapasiteli konteynerlerle 16.504 ton atık taşınırken, 2022 yılında bu rakam 20.123 ton oldu. Çoğunluk Prostějovsk’tan, bazıları da Olomouc teknik servisinden geldi.
Ancak yakma fırını artık kapasitesinin sınırına ulaşmış olup, başka bir kazan ilave edilmeden başka bölgelerden gelen atıkları işleyemeyecektir. Başvuru sahibi zaten reddediyor.
“Uzun bir süre Brno’yu model olarak görebilirdik. Olomouc Bölgesi Çevre Meclis Üyesi Martin Šmída (Piráti ve STAN), “Şehir her zaman bu sorunla yüz yüze geldi, tamamen kendi kendine yeten bir belediye sistemine sahipti.”
“Ayrıca sadece kendini düşünmekle kalmadı, lider rolünü üstlendi ve atık yönetimi alanında belirli bir istikrar ve öngörülebilirlik sağladığı daha geniş çevrede de aktif oldu. Bu artık değişiyor. Ben bunu çok kötü bir karar olarak değerlendiriyorum” diyerek üçüncü kazanın iptalini değerlendirdi.
Ancak ona göre, Brno çöp yakma fırınının geliştirilmesinin kısıtlanması, belediyelerin Olomouc bölgesindeki anonim hizmet şirketi atıklarıyla birleştirilmesi şeklindeki gelecekteki atık bertarafına yönelik bölgesel çözüm üzerinde büyük bir etkiye sahip olmayacak.
Atık yakıt olmalı
Şirket, Olomouc’ta yarım milyar krona yeni bir atık ayırma hattı işletecek. Orijinal plan, enerji olarak kullanılabilen atıkların bir kısmının da Brno’ya gönderileceğini varsayıyordu.
“Başka kimseye güvenemeyeceğiniz ve kendi başımıza elimizden gelenin en iyisini yapmamız gerektiği ortaya çıktı. Biz de bunu yapıyoruz” diye belirtti Šmída.
Artık bölgeden 90 belediyeyi bir araya getiren bölgesel atık projesi, yeni koşullara uyum konusunda daha fazla seçeneğe sahip. Šmída, “Pazarın durumuna bağlı olarak, bireysel atık türlerini geri dönüşüme veya enerji kullanımına yönlendirebiliyoruz” diye açıkladı.
Belediye atıklarının yıllık üretimi
|
Bölgesel ayırma hattının çıktısı, geri dönüşüm için ayrıştırılan atıklara ek olarak, bölge yetkililerinin en yüksek teklifi verene satmayı planladığı katı alternatif yakıt (TAP) olacak. En büyük satışları ısıtma tesisleri ve çimento fabrikaları temsil ediyor. Bölgede, örneğin Přerov ısıtma tesisinde TAP kazanı halihazırda çalışmaktadır.
Prostějov şehrinin çeyrek sahibi olduğu FCC de bir TAP üretim hattı inşa etmek istiyor. Şirket, Prostějov ve çevresinden atık topluyor. Başlangıçta hattın Biskupice’de olması gerekiyordu ancak yerel halk buna karşı çıktı.
Artık şirket, çevresel etki değerlendirmesi için doğrudan Prostějov’da planlanan bir projeyi sundu. Hattın tren istasyonunun arkasındaki eski Vitany bölgesinde inşa edilmesi planlanıyor.
“Tesisimizin kapasitesi yıllık 50.000 ton atıktır. FCC sözcüsü Kristina Jakubcová, girdinin enerji açısından kullanılabilir atık, yani karışık belediye atıkları, maddi olarak kullanılamaz ticari ve endüstriyel atıklar veya örneğin ikincil hammaddelerin sınıflandırılmasından kaynaklanan kalıntılar olacağını söyledi.
Gazlaştırma yerel dirençle karşılaştı
Ancak Prostejov muhalefeti plana karşı çıkıyor. Ona göre hattın yerleşim bölgelerine çok yakın olması şehrin zaten yoğun olan trafik yükünü daha da kötüleştirecek ve gürültüyü artıracak.
“Mekânsal plan, işlenen malzemenin hacminden dolayı bu hattın olmayacağını, mekanda sadece sessiz ve aksaklık yaratmayan üretim ve hizmetlerin yaratılması gerektiğini gösteriyor. Yaşam kaliteleri şüphesiz inşaattan etkilenecek olan yakındaki evlerin sakinlerinin plan hakkında yorum yapma fırsatına sahip olmalarını istiyoruz” diye özetledi temsilci Petr Ošťádal (Na rovinu).
“Planın yayınlanmasından itibaren şehrin konu hakkında yorum yapması için sınırlı bir süremiz var, bir sonraki konsey toplantısından önce yapılamaz” diye ekledi.
Eleştirmenlere göre Prostějov, baharda bölgesel atık şirketinden istifa ederken atık bertarafına yönelik gelecekteki çözüm hakkında net bir fikre sahip değil. Ancak kararın ertelenmesi kente pahalıya mal olabilir.
Ošťádal, “Şu anda atıkların nasıl ele alınacağını bilmiyoruz, ekonomik açıdan uygun bir çözüme yönelik analizimiz yok, bunun yerine şehrin bir tarafına TAP’a bir hat, diğer tarafına ise atık gazlaştırma tesisi inşa edilecek.” diye hatırlattı amaçlanan başka bir çözüm.
Anlaşmazlığa rağmen bir çizgi oluşturulabilir
Ancak yerel halk, komşu Mostkovice’de, Çek Cumhuriyeti’nde belediye atıklarının işlenmesine yönelik türünün ilk tesisi olacak bir plazma gazlaştırma tesisinin kurulmasına da karşı çıktı.
Prostějov muhalefeti, TAP hattı projesi nedeniyle belediye başkanını konseyi olağanüstü toplantıya çağırmaya çağırdı. Ancak meclis üyeleri geçen perşembe günü bunun olmayacağına karar verdi.
“Konseyin kendisi, şehrin sözde büyük bir ÇED talep edeceği yönünde bir kararı zaten kabul etti (çevresel etki değerlendirmesi – not ed.), aynı zamanda halka açık bir tartışmayı da içerir. Bu, yasaya göre mümkün olan maksimum miktardır ve belediye daha fazlasını isteyemez” diye açıkladı Belediye Başkanı František Jura (ANO).
Şehir yönetimi daha önce, belediyenin hattın inşasını derhal reddettiği Biskupice’de olduğu gibi vatandaşların buna karşı çıkmaları halinde onlara karşı çıkmayacaklarını açıklamıştı. MF DNES sorusuna verilen mevcut yanıttan da görülebileceği gibi belediye başkanı orijinal pozisyonunu yumuşattı.
“Hattın yapımını çok önemsiyoruz. Aynı şekilde çevreyi olumsuz etkilememesi yönünde endişeler de duyuyoruz. Bütün meseleye azami sorumlulukla yaklaşıyoruz ve vatandaşların yaşam kalitesinin bozulmasına izin vermeyeceğiz” dedi.