EnguLizyoN
New member
“Bu, yerel meraklıları kazanmakla ilgili. Organın yaratılması çoğu zaman atalara bir tür fedakarlığa mal oluyor ve onların mirasıyla çalışmak zorundayız” diyor ve enstrümanın bir yerde kullanılmamasının utanç verici olduğunu ekliyor.
Bu yılki Advent mümkün olan en kısa konserdi; Olomouc’lu orgcu, koroyla birlikte Almanya’ya yaptığı gezi de dahil olmak üzere, bu yıl boyunca beş konser verdi. Buna ek olarak, Slav Spor Salonu’nda ve ZUŠ Žerotín’de çalışmak veya Olomouc Başpiskoposluğu’ndaki orgla ilgilenmek gibi sıradan görevler kaldı.
“Bu yıl ayrıca St. Mořici, bu yüzden her gün roratları bekliyordum (Advent sırasında sabah Marian ayini – not ed.) sabah altıda” diye belirtiyor. Liturjik olarak yeni yıl onun için çoktan başladı.
Sonuçta, meslektaşlarıyla takvim yılından çok kilise yılında yaşıyorlar. “İlahi kitaplardaki şarkılar bile genellikle Advent ile başlar” diye açıklıyor.
Olomouc’ta çalmak için para alan orgcu sayısı üç civarında, ancak bu sayı geçimini sağlamak için yeterli değil. Örneğin, ücretli orgcuların küçük kiliselerde bile yaygın olduğu Almanca konuşulan ülkelerin aksine.
“Pozisyonlar için seçmeler yapılıyor, eğitim, diploma, kurs gerekiyor. Orada birkaç sınıf arkadaşım var, iletişim halindeyiz. Bizde bu daha çok gönüllülük esasına dayanıyor” diye açıklıyor Gottwald.
Toplamda bin enstrümanı yönetiyor
İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra bile Çek topraklarında durum benzerdi. Organizatör seçimi geçtiğinde, genellikle kırsal bölgelerde de olmak üzere, maaş veya daire almaya hak kazanıyordu. Sonuçta org, birçok yerde hâlâ değerli bir mirastı.
“Birçok belediyenin en değerli müzik enstrümanı olduğunu düşünün. Organla rekabet edemezsiniz. Yüz-iki yüz yıl önce onlar için nasıl para topladıklarına dair kayıtlar kroniklerde var. Bu üzerinde çalışmamız gereken bir miras, onu ihmal etmek için hiçbir neden yok” diye ekliyor oyuncu olmasının yanı sıra aynı zamanda bir organolog, yani organ uzmanı ve yönetici olan adam. Bu nedenle bunları teknik ve yapısal olarak da anlıyor.
420 mahallenin bulunduğu başpiskoposlukta bin enstrümandan sorumludur ancak bu her zaman sadece org olmak zorunda değildir. Zaten yüzlercesini belgelemiş olmasına rağmen henüz her yere bakmadı.
“Çoğunu gördüm, konserler sayesinde bir yere varacağım. Burada birkaç yıllık bir Hané Organ projemiz var, restore edilmiş enstrümanlarla konserler veriliyor. Gerçekten çok sayıda var, ancak her yerde böyle bir etkinliği organize edebilecek bir organizatör veya kişi yok, bu yüzden motive olmanız gerekiyor” diyor Gottwald.
“Öte yandan, örneğin bir yardım amacıyla veya bir mahalle veya belediyeyle bir veya iki org konseri yaparsanız, etkinlikler de karlı olma eğilimindedir” diye ekliyor. Spesifik özelliği, örneğin bir piyanodan farklı olarak, bireysel enstrümanların farklı şekillerde farklılık göstermesidir.
“Bazı organ yapımcıları bunlardan düzinelerce inşa etti, bu yüzden görsel olarak veya düzen olarak aynı görünen bir organı bir yerde bulurduk. Ancak kesinlikle aynı kilisede olmayacaklar ve her alan akustik olarak farklı, dolayısıyla bununla çalışabilmelisiniz” diye belirtiyor uzman.
Ortopedistler organ başında oturmanın sağlıksız olduğunu söylüyor
Bu yüzden konserlere birkaç saat önceden gidiyor. Özellikle de şarkıcılara veya çalgıcılara yeni bir yere giderken eşlik ediyorlarsa. Bir orgcunun işi aynı zamanda dramaturji, koro ve provalarla ilgilenmek anlamına da gelir. Orgcu pek evde olmayacak, tatiller genellikle ailesi olmadan geçiyor.
“Konservatuarlarda ve akademilerde öğrenciler konser sanatçısının kariyerine daha fazla hazırlanıyorlar, ancak kilise ortamında çok daha fazlası var. Yurtdışında buradaki kırk yıllık farkın aksine farklı bir yaklaşımları var ve bu da kesintisiz bir süreklilik.” Gottwald, komünist rejimin neden olduğu gerilemeyi hatırlıyor. Ancak durum yavaş yavaş iyileşiyor.
Org çalmak aynı zamanda fiziksel olarak da zorlu bir iştir ve bunun tek nedeni eski kilise ve tapınaklardaki koronun soğukluğu değildir.
“Bazı meslektaşlarım için hava soğuk ama benim için değil, ama bazı binalar nemli ve orada uzun süre kalmak pek hoş değil. Organolog, en kötü donların Ocak veya Şubat aylarında yaşandığını belirtiyor.
“İkincisi ise ortopedistlerin organ başında oturmanın sağlıksız olduğunu söylemesi. Ayaklarınızla sürekli oynamıyorsunuz, dolayısıyla ayaklar havada, o nedenle hafif öne eğiliyorsunuz, aslında sürekli bir eğiliyorsunuz, sürekli dengede duruyorsunuz. Bu nedenle bazı organizatörler yaşlılıklarında destek sistemiyle ilgili sorunlar yaşıyor” diye ekliyor.
Repertuar bireysel enstrümanlara karşılık gelir; bunlar her müzik çağında farklı şekilde oluşturulmuştur. Cemaatler ve konser organizatörleri bunu hesaba katmaya çalışıyor.
Gottwald, “Böylece, ne şekilde olursa olsun, hangi org olursa olsun, her zaman aynı vuruşlar çalınmasın” diye bitiriyor Gottwald.
Olomouc kilisesinin restorasyonu sırasında St. Dronlar Morice’e de yardım etti
Bu yılki Advent mümkün olan en kısa konserdi; Olomouc’lu orgcu, koroyla birlikte Almanya’ya yaptığı gezi de dahil olmak üzere, bu yıl boyunca beş konser verdi. Buna ek olarak, Slav Spor Salonu’nda ve ZUŠ Žerotín’de çalışmak veya Olomouc Başpiskoposluğu’ndaki orgla ilgilenmek gibi sıradan görevler kaldı.
“Bu yıl ayrıca St. Mořici, bu yüzden her gün roratları bekliyordum (Advent sırasında sabah Marian ayini – not ed.) sabah altıda” diye belirtiyor. Liturjik olarak yeni yıl onun için çoktan başladı.
Sonuçta, meslektaşlarıyla takvim yılından çok kilise yılında yaşıyorlar. “İlahi kitaplardaki şarkılar bile genellikle Advent ile başlar” diye açıklıyor.
Olomouc’ta çalmak için para alan orgcu sayısı üç civarında, ancak bu sayı geçimini sağlamak için yeterli değil. Örneğin, ücretli orgcuların küçük kiliselerde bile yaygın olduğu Almanca konuşulan ülkelerin aksine.
“Pozisyonlar için seçmeler yapılıyor, eğitim, diploma, kurs gerekiyor. Orada birkaç sınıf arkadaşım var, iletişim halindeyiz. Bizde bu daha çok gönüllülük esasına dayanıyor” diye açıklıyor Gottwald.
Toplamda bin enstrümanı yönetiyor
İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra bile Çek topraklarında durum benzerdi. Organizatör seçimi geçtiğinde, genellikle kırsal bölgelerde de olmak üzere, maaş veya daire almaya hak kazanıyordu. Sonuçta org, birçok yerde hâlâ değerli bir mirastı.
“Birçok belediyenin en değerli müzik enstrümanı olduğunu düşünün. Organla rekabet edemezsiniz. Yüz-iki yüz yıl önce onlar için nasıl para topladıklarına dair kayıtlar kroniklerde var. Bu üzerinde çalışmamız gereken bir miras, onu ihmal etmek için hiçbir neden yok” diye ekliyor oyuncu olmasının yanı sıra aynı zamanda bir organolog, yani organ uzmanı ve yönetici olan adam. Bu nedenle bunları teknik ve yapısal olarak da anlıyor.
420 mahallenin bulunduğu başpiskoposlukta bin enstrümandan sorumludur ancak bu her zaman sadece org olmak zorunda değildir. Zaten yüzlercesini belgelemiş olmasına rağmen henüz her yere bakmadı.
“Çoğunu gördüm, konserler sayesinde bir yere varacağım. Burada birkaç yıllık bir Hané Organ projemiz var, restore edilmiş enstrümanlarla konserler veriliyor. Gerçekten çok sayıda var, ancak her yerde böyle bir etkinliği organize edebilecek bir organizatör veya kişi yok, bu yüzden motive olmanız gerekiyor” diyor Gottwald.
“Öte yandan, örneğin bir yardım amacıyla veya bir mahalle veya belediyeyle bir veya iki org konseri yaparsanız, etkinlikler de karlı olma eğilimindedir” diye ekliyor. Spesifik özelliği, örneğin bir piyanodan farklı olarak, bireysel enstrümanların farklı şekillerde farklılık göstermesidir.
“Bazı organ yapımcıları bunlardan düzinelerce inşa etti, bu yüzden görsel olarak veya düzen olarak aynı görünen bir organı bir yerde bulurduk. Ancak kesinlikle aynı kilisede olmayacaklar ve her alan akustik olarak farklı, dolayısıyla bununla çalışabilmelisiniz” diye belirtiyor uzman.
Ortopedistler organ başında oturmanın sağlıksız olduğunu söylüyor
Bu yüzden konserlere birkaç saat önceden gidiyor. Özellikle de şarkıcılara veya çalgıcılara yeni bir yere giderken eşlik ediyorlarsa. Bir orgcunun işi aynı zamanda dramaturji, koro ve provalarla ilgilenmek anlamına da gelir. Orgcu pek evde olmayacak, tatiller genellikle ailesi olmadan geçiyor.
“Konservatuarlarda ve akademilerde öğrenciler konser sanatçısının kariyerine daha fazla hazırlanıyorlar, ancak kilise ortamında çok daha fazlası var. Yurtdışında buradaki kırk yıllık farkın aksine farklı bir yaklaşımları var ve bu da kesintisiz bir süreklilik.” Gottwald, komünist rejimin neden olduğu gerilemeyi hatırlıyor. Ancak durum yavaş yavaş iyileşiyor.
Org çalmak aynı zamanda fiziksel olarak da zorlu bir iştir ve bunun tek nedeni eski kilise ve tapınaklardaki koronun soğukluğu değildir.
“Bazı meslektaşlarım için hava soğuk ama benim için değil, ama bazı binalar nemli ve orada uzun süre kalmak pek hoş değil. Organolog, en kötü donların Ocak veya Şubat aylarında yaşandığını belirtiyor.
“İkincisi ise ortopedistlerin organ başında oturmanın sağlıksız olduğunu söylemesi. Ayaklarınızla sürekli oynamıyorsunuz, dolayısıyla ayaklar havada, o nedenle hafif öne eğiliyorsunuz, aslında sürekli bir eğiliyorsunuz, sürekli dengede duruyorsunuz. Bu nedenle bazı organizatörler yaşlılıklarında destek sistemiyle ilgili sorunlar yaşıyor” diye ekliyor.
Repertuar bireysel enstrümanlara karşılık gelir; bunlar her müzik çağında farklı şekilde oluşturulmuştur. Cemaatler ve konser organizatörleri bunu hesaba katmaya çalışıyor.
Gottwald, “Böylece, ne şekilde olursa olsun, hangi org olursa olsun, her zaman aynı vuruşlar çalınmasın” diye bitiriyor Gottwald.
Olomouc kilisesinin restorasyonu sırasında St. Dronlar Morice’e de yardım etti