Prostějov 10 yıldır boşuna yeni bir şehir logosu arıyor, öğrenciler bile tekliflerinde başarısız oldu

EnguLizyoN

New member
Prostejov belediye binasının geçen sonbaharda duyurduğu yarışmaya amatörlerin, yani yerel okullarda sanat odaklı sanat öğrencilerinin başvurması gerekiyordu.


Belediye Başkan Yardımcısı Milada Sokolová (ODS), “ART ECON'dan iki teklif, Jiří Wolker Gymnasium'dan bir teklif, ZŠ Melantrichov'dan bir teklif ve ZUŠ Vladimír Ambrose'dan üç teklif geldi” diye özetledi.


Başlangıçta belediye binası en iyi üç teklifi seçmek isterken, üçüncü ve ikinci sırayı alan yazarlara iki bin kron, kazanana ise on bin kron ödül verilecekti.


“Panel, konuların çoğunun ilham verici ve yaratıcı olduğu konusunda hemfikirdi. Öğrencileri belediye binasına davet edip onlara teşekkür etmek ve küçük bir ödül vermek istiyoruz. Ancak profesyonel grafik tasarımcılarının görüşlerini kabul ettik ve kazananı duyurmayacağız veya sıralamayı belirlemeyeceğiz” diyen Belediye Başkanı František Jura (ANO), belediye binasının artık profesyonel bir ajanstan logoyu işlemesini isteyeceğini de sözlerine ekledi.


Bitiş çizgisine kala rekabet yarıda kaldı



Aynı zamanda Prostějov, 2013 yılında yeni bir logo için bir yarışma hazırladı. O dönemde ilk aşamada yüzden fazla teklif sunuldu ve beş eser finale kaldı. Bunlar arasında, diğer şeylerin yanı sıra, 2005 yılında Ulusal Tasarım Ödülü'nü kazandığı Brno şehrinin logosunun ve görsel stilinin de yazarı olan ünlü Çek grafik sanatçısı Věra Marešová'nın logosu yer alıyor.


Kazananı şehrin web sitesindeki kişiler belirleyecekti; Marešová'nın teklifi zafere en yakın olanıydı. Ancak şehir yönetimi, sonuçların açıklanmasından hemen önce yarışmayı kazanan olmadan kapatma kararı aldı. Bunu, nüfusun bir kesiminden gelen olumsuz yorumlara ve eleştiri dalgasına yanıt olarak yaptı.


“Yeni bir şey yaratırken olumsuz tepkiler almak tamamen normaldir. Herkesin beklentileri farklı ve tepkiler de buna karşılık geliyor.” Marešová, MF DNES'in o zamanki durumu hakkında yorum yaptı.


Başarısız olan yarışmanın ardından, on bin kron tutarındaki sözde eskiz ücreti olan ödülün yalnızca sembolik bir kısmını aldı ve şehir, önümüzdeki on yıl boyunca armayı tasvir eden eski tarihi logoyla kaldı.


Přerov'da da yeni ve birleşik bir tarz istiyorlar



Přerov bu yıl yeni bir görsel kimlik de bulmak istiyor. Şehir yönetimi hala detayları hazırlıyor, yarışmayı nasıl ödüllendireceklerine karar verebilmek için baharda her şeyi tartışmayı planlıyorlar. Tek tip bir görsel stile sahip olma ihtiyacı geçen baharda temsilci ve pazarlama uzmanı Jaromír Horký (Korsanlar) tarafından dile getirildi.



Prostějov (solda) ve Přerov şehir logoları olarak hâlâ arma kullanıyor.



“Şehrin yayınladığı malzemelerin hepsi farklı. Bütçe teklifinden basın materyallerine, sunumlardan sokaklardaki posterlere kadar. Přerov'a gelen kişi neyin şehre ait olduğunu, neyin özel kişilere ait olduğunu ayırt edemiyor. Ve bu yanlış” diye açıkladı.


“Eğer şehir bir şeye para yatırıyorsa, insanların bunu tanıyabilmesi uygun olur. Bu sadece turistleri değil, aynı zamanda yerel halkı, ofis veya şehir kurumlarıyla temas halinde olan herkesi de ilgilendiriyor” diye ekledi.


Logo ve görsel stil uzman firmalar tarafından oluşturulmalı, kazanan tasarımı muhtemelen uzman bir jüri belirleyecektir.


“İyi bir görsel, Přerov'un ihtiyaç duyduğu şehrin pazarlamasını iyileştirebilir; bölgede iyi bir üne sahip değil. Elbette ilk başta biraz kırgınlık yaratacaktır, her insanın farklı zevkleri vardır ama zamanla insan buna alışacaktır. Bu aynı zamanda belediye binasının değişimi gerçekleştirmekten korkmama cesaretine de bağlı,” diye ekledi Horký.


Přerov ayrıca yeni bir logo için başarısız bir rekabet yaşadı; 2016'da uzman bir jüri iki yüz teklif arasından beşini seçti, ancak meclis üyeleri kazananı belirlemedi.


Her adımda farklılaşın



Yirmi yedi Çek yasal şehrinin beşte biri henüz tek tip bir görsel stile sahip değil. Örneğin Olomouc'un 2008'den bu yana görsel bir kimliği var, yazarı Prag'daki Kolargrafik stüdyosundan Jan Kolář.


Olomouc'un logosu ve tüm görsel kimliği 2008'den beri var.



Bölgesel şehrin yönetimi uzman bir jüriyle birlikte 245 teklif arasından kazanan logoyu seçti. Arması içindeki Moravya kartalını süsleyen dama tahtasından ilham alınarak tasarlanmış olup, aynı zamanda kırmızı ve beyaz renk kombinasyonunu da korumaktadır.


Küçük şehirler bile görsel iletişimin avantajlarını keşfetmeye başlıyor; birçoğu yalnızca bir logo değil, bütünsel bir görsel kimlik oluşturmaya karar verdi. Örneğin Šumperk bunu bölgede işledi. Benzersiz belediye binasının çatı penceresinin deseninin logoya yansıdığı zengin kentsel mimariye dayanmaktadır – m harfinin şeklini oluşturur.


Šumperka logosu, ana motif olarak belediye binası çatı penceresinin benzersiz şeklini kullanıyor.



“Daha sonra logo tasarımından ek grafik öğeleri oluşturuluyor ve ardından gelen bir grafik dili – grafik görsel sistemi – yaratılıyor. Bu nedenle logotype tasarlarken onun daha sonraki kullanımını düşünmek gerekir. Šumper'ın görsel stilinin yazarı Lukáš Taneček, içindeki bazı güçlü unsurları tasvir etmeye çalışıyor ve bu daha sonra tüm sistemin destekleyici direği haline geliyor” diye tanımladı.


Ona göre şehrin malzemelerle nasıl çalışılacağını bilmesi ve grafik tasarımı günlük hayata dahil etmekten korkmaması da gerekiyor.