Boeing, kilometre taşı Starliner uçuşuyla NASA astronotlarını yörüngeye fırlattı

PiKe

New member
Fırlatma rampasına yapılan ve uzaya açılmayan iki gezinin ardından, iki NASA astronotu nihayet Çarşamba günü uzay şirketi Boeing tarafından inşa edilen bir araçla yörüngeye uçtu.

4,5 metre genişliğindeki kapsül Starliner'ın astronotlarla ilk uçuşu, NASA'nın astronotları uçurmak üzere görevlendirdiği diğer şirket SpaceX'in, astronotlarla birlikte Uluslararası Uzay İstasyonu'na ilk görevini başlatmasından dört yıl altı gün sonra gerçekleşti. Boeing'in de artık bu hizmeti sunması planlanıyor ancak bir dizi maliyetli gecikme, astronotların şirketin aracını daha erken uçurmasını defalarca engelledi. Bir zamanlar yeni bir başlangıç olarak görülen SpaceX, toplam 13 ekibini yörüngeye uçurdu.

Boeing uzay aracının uzun zamandır beklenen uçuşu, NASA'nın insanlı uzay uçuşu programı için özel sektöre daha fazla güvenme çabalarının son adımıdır.

NASA yöneticisi Bill Nelson, lansman sonrası basın toplantısında “Bu, NASA'nın olağanüstü tarihindeki bir başka kilometre taşıdır” dedi.


Starliner Perşembe günü uzay istasyonuna ulaştığında, oraya zaten yerleştirilmiş olan SpaceX Crew Dragon kapsülüne katılacak. NASA yetkilileri, astronotları yörüngeye taşıyabilecek iki farklı Amerikan uzay aracı istediklerini kararlılıkla dile getirdi.

Nelson, “Her zaman bir yedeğimizin olmasını isteriz” dedi. “Bu, astronotlarımız için burayı daha güvenli hale getiriyor.”

Aracın görevi iyi giderse, bu yılın başlarında bir uçuş sırasında Alaska Havayolları jetinin yan panelinin patlamasının ardından havacılık güvenliği sicili yakından incelenen Boeing için de iyi haberler olabilir.

Boeing'in uzay bölümü de Starliner üzerindeki çalışmanın şirketin veya NASA'nın beklediğinden yıllar daha uzun sürmesi nedeniyle baskı altındaydı. Teknik sorunlar arasında yetersiz yazılım testi, aşınmış yakıt valfleri, yanıcı bant ve paraşüt sistemindeki önemli bir bileşenin beklenenden daha zayıf olduğu ortaya çıktı.


Fırlatmadan birkaç dakika önce görev komutanı Butch Wilmore şunları söyledi: “Hadi bu roketi ateşe verelim. Onları cennete koyalım.”


Diğer mürettebat üyesi ve pilot Suni Williams, oşinograf Jacques Cousteau'nun gemisinden sonra kapsüle verdiği isme atıfta bulunarak şunları ekledi: “İşte başlıyoruz, Calypso, bizi uzaya ve geri götür.”

Doğu saatiyle sabah 10:52'de Atlas V roketinin motorları ateşlendi ve Starliner uzay aracı uzaya doğru kavisli bir yola saplandı. Fırlatma ve bugünkü yörüngeye uçuşun ilk kısımları hoş bir rahatlama sağladı ve sorunsuz geçti.

Starliner'dan sorumlu Boeing yetkilisi Mark Nappi, “İnanın bana gülümsüyorum” dedi. “Fakat bu biraz kontrollü bir duygu çünkü bu görev birçok aşamadan oluşuyor. Ve ilkini yeni bitirdik.”

Küçük bir kusur, yörüngeye uçuş sırasında soğutma sağlayan sistemi etkiledi. Süblimatör olarak bilinen soğutma sistemi beklenenden biraz daha fazla su kullandı. Uzay aracı yörüngeye girdikten sonra farklı bir soğutma sistemine, yani radyatöre geçti. Mühendisler ne olduğunu araştırıyor olsa da bu durum görevi etkilemeyecek.

Bay Wilmore ve Bayan Williams'ın perşembe günü saat 12.15'te istasyona yanaşmaları bekleniyor.

Yol boyunca Bay Wilmore ve Bayan Williams, normalde yalnızca acil durumlarda gerekli olan uzay aracını manuel olarak uçurmayı test etmek için zaman ayıracaklar. Yaşam destek sistemleri de tamamen kontrol ediliyor.


Astronotlar daha sonra Dünya'ya dönmeden önce uzay istasyonunda en az sekiz gün geçirecekler. Toplamda misyonun 87 test hedefi var. Bay Nappi, “Çok sayıda var, ben onlara ergonomik uçuş testi hedefleri diyorum” dedi. “Koltuklar nasıl oturuyor? Takım elbise nasıl çalışır? Gösterimler neye benziyor?”

Görevin ardından NASA ve Boeing, Starliner'ın sertifikasyonunu tamamlamak için uçuş verilerini inceleyecek. Uzay aracı daha sonra yılda bir kez NASA mürettebatını altı aylık konaklamalar için uzay istasyonuna taşımak üzere operasyonel uçuşlar başlatmaya hazır olacak. Her Starliner kapsülü (Boeing'in yörünge görevleri için iki tane vardır) 10 görev için tasarlanmıştır.

Çarşamba günkü uçuşa giden yolun yapımı yıllar sürmüştü.

NASA, 2014 yılında Elon Musk liderliğindeki roket şirketi Boeing ve SpaceX ile, 2011 yılında hizmet dışı bırakılmadan önce astronotları uzay istasyonuna götüren ve geri getiren uzay mekiklerinin yerine yenilerini inşa etmek üzere sözleşmeler imzaladı. NASA, astronotlarını Soyuz roketleriyle yörüngeye uçurması için Rusya'ya para ödemeye başlamıştı.

Kongre şüpheci davrandı ve NASA'nın ticari mürettebat programı için talep ettiği finansmanı defalarca kesti. SpaceX o zamanlar yükselişteydi ancak henüz roket fırlatma endüstrisinde bugünkü kadar baskın güç değildi. Boeing'in seçimi milletvekillerine NASA'nın sağlam bir yatırım yaptığına dair güvence verdi.

NASA başlangıçta Starliner ve SpaceX'in Crew Dragon'unun 2017 yılına kadar hazır olabileceğini söylemişti.

Her iki şirket de planlanandan daha uzun sürdü; bu da havacılık endüstrisinde alışılmadık bir durum değil.


Ancak Aralık 2019'da Boeing, son noktaya gelmiş gibi görünüyordu. Daha sonra Starliner'ın astronotsuz testi yazılım sorunları nedeniyle ters gitti ve planlanan yanaşma manevrası iptal edildi. NASA, uçuşu “yüksek görüş mesafesine ramak kala” olarak nitelendirdi çünkü yazılım hataları, yeniden girişten önce düzeltilmeseydi uzay aracının imhasına yol açabilirdi.


Boeing ve NASA, insansız testi tekrarlama kararı aldı ancak yakıt valflerinin aşınması nedeniyle ertelendi ve Starliner, Mayıs 2022'ye kadar tekrar havalanamadı.

Ancak daha sonra başka sorunlar ortaya çıktı. Kabloların izolasyonunun etrafına sarılan koruyucu bandın yanıcı olduğu ve Starliner'ın üç paraşütü düzgün bir şekilde açılmasaydı paraşüt sisteminin hayati ancak zayıf bir bileşeninin kırılabileceği tespit edildi.

Bu gecikmeler Boeing'e 1,4 milyar dolara mal oldu ve Starliner yerde kalırken SpaceX, NASA için dokuz mürettebatlı görev (bunlardan biri, Crew-8, şu anda istasyona yanaşmış durumda) ve NASA dışı yolcuların da bulunduğu dört ek ticari görev başlattı.


Bu yılın lansman denemeleri 6 Mayıs'ta başladı. Bu uçuş Atlas V roketindeki arızalı bir valf nedeniyle engellendi. Daha sonra Starliner'ın tahrik sisteminde küçük bir helyum sızıntısı keşfedildi ve bu da birkaç hafta süren araştırmalara yol açtı.

Cumartesi günü yapılan ikinci fırlatma denemesinde, fırlatma dizisinin son kısımlarını otonom olarak yöneten bilgisayarların bir sorunla karşılaşıp geri sayımı durdurmasından önce, kalkışa 3 dakika 50 saniye kalmıştı.

Sonraki günlerde teknisyenler arızalı bir güç bileşenini değiştirdiler ve böylece Çarşamba günü başarılı bir başlangıç için koşulları hazırladılar.

Niraj Çokshi raporlamaya katkıda bulunmuştur.