2019'un sonunda Boeing'in SpaceX'i yenme ve astronotları yörüngeye yerleştiren ilk özel ABD şirketi olma şansı yüksek görünüyordu.
O zamandan bu yana geçen dört buçuk yılda pek çok şey ters gitti. İşte Boeing'in Amerikalı astronotları alçak Dünya yörüngesine ulaştırma konusunda SpaceX'in çok gerisinde kalmasına neden olan aksaklıkların kronolojisi.
Aralık 2019: “Büyük, sansasyonel sonuçları olan kıl payı atlatılan bir olay”.
20 Aralık 2019'da Boeing'in iç sahada olduğu görüldü.
NASA astronotları Butch Wilmore ve Suni Williams'ı Cumartesi günü uzay istasyonuna taşıması planlanan uzay aracının aynısı olan Starliner kapsülü, fırlatma rampasındaki Atlas V roketinin üzerindeydi.
Uzay istasyonuna yapılan test uçuşunda astronotlar yoktu ve uzay aracının navigasyon, itiş ve yanaşma sistemlerini kontrol etme amaçlıydı. Uçuş bu son teknik engeli de aşarsa, astronotların gemide olacağı bir yolculuk aylar içinde gerçekleşebilir.
Atlas V roketinin fırlatılışı sorunsuz geçti ve Starliner serbest bırakıldı.
Ve sonra görev aniden ters gitti.
Uzay aracının saati yanlış zamana ayarlandığından Starliner saatin yanlış yerde olduğunu düşündü. Kapsül olması gereken yere ulaşmak için motorlarını çalıştırdı. Aynı zamanda, bir iletişim hatası, görev kontrol uçuş kontrolörlerinin sorunu teşhis etme ve düzeltme çabalarını engelledi.
Starliner uzay aracı çok fazla yakıt tüketti ve uzay istasyonuna planlanan kenetlenme iptal edildi.
Sorun giderme sırasında Boeing mühendisleri, yeniden giriş öncesi manevra sırasında yanlış motorları çalıştırabilecek başka bir yazılım hatası keşfettiler. NASA, olayı, uçuş sırasında hatalar yerden düzeltilmeseydi uzay aracını yok edebilecek “yüksek görünürlük, ramak kala” olarak nitelendirdi.
Bir soruşturma, Boeing'in süreçlerinde, lansmandan önce keşfedilmesi gereken çok sayıda hatayı ortaya çıkardı. Kapsamlı bir denetim, bir milyon satırlık yazılım kodunu inceledi.
NASA yetkilileri, NASA ile onlarca yıllık çalışma deneyimine sahip olan Boeing'e çok fazla güvenmiş olabileceklerini kabul etti.
Yaz 2021: Fırlatma rampasında korozyon.
NASA ve şirket, astronotların bulunduğu bir uçuştan önce ikinci bir mürettebatsız testin gerekli olduğuna karar verdi. Uzay aracı temmuz ayında fırlatma rampasına yerleştirildi, ancak uzay istasyonundaki bir sorun Ağustos başına kadar gecikmeye neden oldu. 4 Ağustos'taki fırlatma denemesinden önce, görev yöneticileri Starliner'da açılmayan, aşınmış yakıt valflerini keşfettiler. Test uçuşu iptal edildi ve bunu başka bir uzun sorun giderme turu izledi.
Mayıs 2022: Başka bir başlangıç, daha fazla sorun.
İkinci insansız test nihayet 19 Mayıs 2022'de başladı.
Starliner'ı sabit bir yörüngeye yerleştirme manevrası sırasında iki motor arızalandı, ancak uzay aracı bunu telafi edebildi. Uzay istasyonuna kenetlendi ve başarıyla Dünya'ya döndü.
Temmuz 2023: Paraşütler ve koli bandı.
Temmuz 2023'te astronotların yer alacağı test uçuşundan önce iki sorun daha ortaya çıktı. Kablo yalıtımının etrafına sarılan koruyucu bandın yanıcı olduğu ve paraşüt sisteminin önemli bir bileşeninin tasarlanandan daha zayıf olduğu ve Starliner'ın üç paraşütünün düzgün açılmaması durumunda kırılabileceği ortaya çıktı.
Yaklaşık bir mil bant değiştirildi, paraşüt tasarımı iyileştirildi, güçlendirildi ve ardından yeniden test edildi.
Mayıs 2024: Henüz uçmaya hazır değil.
NASA'nın ticari mürettebat programı program yöneticisi Steve Stich, 3 Mayıs'ta düzenlediği basın toplantısında, “Her şeyi metodik bir şekilde gözden geçirmek için zaman ayırdık çünkü bu bir test uçuşu ve her şeyin iyi gitmesini istiyoruz” dedi.
Boeing'in Starliner program yöneticisi Mark Nappi şunları söyledi: “Test uçuşunu gerçekleştirmeye hazırız. Ve katıldığım hiçbir görevde kendimi bu kadar hazır hissetmemiştim.”
Ancak Starliner henüz tam olarak bitmemişti.
6 Mayıs'taki geri sayım, Atlas V roketinin ikinci aşamasındaki (Starliner ile ilgisi olmayan) sorunlu bir valf sorunlara neden olmaya ve saniyede yaklaşık 40 kez duyulabilir şekilde titremeye başlayana kadar sorunsuz gidiyordu.
Fırlatma iptal edildi ve valfi değiştirmek için roketin fırlatma rampasından çıkarılması gerekti. Bu çalışma birkaç gün içinde tamamlandı.
Ancak daha zor bir sorun ortaya çıktı.
Atlas V roketinin tanklarından yakıt boşaltılırken mühendisler, Starliner'ın tahrik sisteminde küçük bir helyum sızıntısı keşfettiler.
Motorlara yakıt sağlamak için soy bir gaz olan helyum kullanılır. Çok fazla helyum kaybolursa motorlar artık düzgün çalışmayabilir.
Sızıntının, reaksiyon kontrol sistemi motorları adı verilen 28 küçük motordan birine giden helyum hattındaki bir contadan kaynaklandığı belirlendi.
Stich, 24 Mayıs'ta düzenlediği telefon basın toplantısında “Evdeki diğer herhangi bir sıhhi tesisat parçasına, musluğa veya buna benzer bir şeye benzer” dedi. “Bu arayüzü sıkı tutan bir conta var.”
Testler, reaksiyon kontrol sistemindeki diğer 27 motora giden contalarda herhangi bir sızıntı olmadığını gösterdi ve mühendisler, tek sızıntının yönetilebilir olduğundan emindi. Mührü değiştirmeye yönelik herhangi bir plan yok, bu da Starliner'ın Atlas V roketinden çekilmesi ve uçuşta daha da uzun bir gecikmeye neden olması anlamına geliyor.
Stich, “Sızıntı oranı 100 kat artsa bile bu özel sızıntıyı düzeltebiliriz” dedi.
Helyum sızıntısı, NASA ve Boeing'i Starliner'ın tahrik sistemine daha yakından bakmaya sevk etti. Stich, bunun “tasarım zayıflığını” ortaya çıkardığını söylüyor. Bir dizi beklenmeyen hata meydana gelirse, uzay aracı astronotları güvenli bir şekilde Dünya'ya geri getiremeyebilir.
Uzay aracını yörüngeden fırlatma manevrası için daha büyük motorların ateşlenmesiyle ilgili sorunlar varsa, yedek planlardan biri sekiz küçük motorun kullanılmasıydı. Ancak analiz, başka bir arızanın, daha küçük motorlardan yalnızca dördünün mevcut olacağı anlamına gelebileceğini gösterdi.
Mühendisler daha sonra Starliner'ı yalnızca dört motoru kullanarak yörüngeden çıkarmak için başka bir acil durum planı geliştirdiler. NASA ve Boeing yetkilileri, haftalarca sorunu inceledikten sonra sızıntının yol açtığı sorunları kontrol altına alabileceklerinden emin olduklarını söyledi.
Ve cumartesi günü, Bay Wilmore ve Bayan Williams nihayet Starliner'la uçabilecekler.
O zamandan bu yana geçen dört buçuk yılda pek çok şey ters gitti. İşte Boeing'in Amerikalı astronotları alçak Dünya yörüngesine ulaştırma konusunda SpaceX'in çok gerisinde kalmasına neden olan aksaklıkların kronolojisi.
Aralık 2019: “Büyük, sansasyonel sonuçları olan kıl payı atlatılan bir olay”.
20 Aralık 2019'da Boeing'in iç sahada olduğu görüldü.
NASA astronotları Butch Wilmore ve Suni Williams'ı Cumartesi günü uzay istasyonuna taşıması planlanan uzay aracının aynısı olan Starliner kapsülü, fırlatma rampasındaki Atlas V roketinin üzerindeydi.
Uzay istasyonuna yapılan test uçuşunda astronotlar yoktu ve uzay aracının navigasyon, itiş ve yanaşma sistemlerini kontrol etme amaçlıydı. Uçuş bu son teknik engeli de aşarsa, astronotların gemide olacağı bir yolculuk aylar içinde gerçekleşebilir.
Atlas V roketinin fırlatılışı sorunsuz geçti ve Starliner serbest bırakıldı.
Ve sonra görev aniden ters gitti.
Uzay aracının saati yanlış zamana ayarlandığından Starliner saatin yanlış yerde olduğunu düşündü. Kapsül olması gereken yere ulaşmak için motorlarını çalıştırdı. Aynı zamanda, bir iletişim hatası, görev kontrol uçuş kontrolörlerinin sorunu teşhis etme ve düzeltme çabalarını engelledi.
Starliner uzay aracı çok fazla yakıt tüketti ve uzay istasyonuna planlanan kenetlenme iptal edildi.
Sorun giderme sırasında Boeing mühendisleri, yeniden giriş öncesi manevra sırasında yanlış motorları çalıştırabilecek başka bir yazılım hatası keşfettiler. NASA, olayı, uçuş sırasında hatalar yerden düzeltilmeseydi uzay aracını yok edebilecek “yüksek görünürlük, ramak kala” olarak nitelendirdi.
Bir soruşturma, Boeing'in süreçlerinde, lansmandan önce keşfedilmesi gereken çok sayıda hatayı ortaya çıkardı. Kapsamlı bir denetim, bir milyon satırlık yazılım kodunu inceledi.
NASA yetkilileri, NASA ile onlarca yıllık çalışma deneyimine sahip olan Boeing'e çok fazla güvenmiş olabileceklerini kabul etti.
Yaz 2021: Fırlatma rampasında korozyon.
NASA ve şirket, astronotların bulunduğu bir uçuştan önce ikinci bir mürettebatsız testin gerekli olduğuna karar verdi. Uzay aracı temmuz ayında fırlatma rampasına yerleştirildi, ancak uzay istasyonundaki bir sorun Ağustos başına kadar gecikmeye neden oldu. 4 Ağustos'taki fırlatma denemesinden önce, görev yöneticileri Starliner'da açılmayan, aşınmış yakıt valflerini keşfettiler. Test uçuşu iptal edildi ve bunu başka bir uzun sorun giderme turu izledi.
Mayıs 2022: Başka bir başlangıç, daha fazla sorun.
İkinci insansız test nihayet 19 Mayıs 2022'de başladı.
Starliner'ı sabit bir yörüngeye yerleştirme manevrası sırasında iki motor arızalandı, ancak uzay aracı bunu telafi edebildi. Uzay istasyonuna kenetlendi ve başarıyla Dünya'ya döndü.
Temmuz 2023: Paraşütler ve koli bandı.
Temmuz 2023'te astronotların yer alacağı test uçuşundan önce iki sorun daha ortaya çıktı. Kablo yalıtımının etrafına sarılan koruyucu bandın yanıcı olduğu ve paraşüt sisteminin önemli bir bileşeninin tasarlanandan daha zayıf olduğu ve Starliner'ın üç paraşütünün düzgün açılmaması durumunda kırılabileceği ortaya çıktı.
Yaklaşık bir mil bant değiştirildi, paraşüt tasarımı iyileştirildi, güçlendirildi ve ardından yeniden test edildi.
Mayıs 2024: Henüz uçmaya hazır değil.
NASA'nın ticari mürettebat programı program yöneticisi Steve Stich, 3 Mayıs'ta düzenlediği basın toplantısında, “Her şeyi metodik bir şekilde gözden geçirmek için zaman ayırdık çünkü bu bir test uçuşu ve her şeyin iyi gitmesini istiyoruz” dedi.
Boeing'in Starliner program yöneticisi Mark Nappi şunları söyledi: “Test uçuşunu gerçekleştirmeye hazırız. Ve katıldığım hiçbir görevde kendimi bu kadar hazır hissetmemiştim.”
Ancak Starliner henüz tam olarak bitmemişti.
6 Mayıs'taki geri sayım, Atlas V roketinin ikinci aşamasındaki (Starliner ile ilgisi olmayan) sorunlu bir valf sorunlara neden olmaya ve saniyede yaklaşık 40 kez duyulabilir şekilde titremeye başlayana kadar sorunsuz gidiyordu.
Fırlatma iptal edildi ve valfi değiştirmek için roketin fırlatma rampasından çıkarılması gerekti. Bu çalışma birkaç gün içinde tamamlandı.
Ancak daha zor bir sorun ortaya çıktı.
Atlas V roketinin tanklarından yakıt boşaltılırken mühendisler, Starliner'ın tahrik sisteminde küçük bir helyum sızıntısı keşfettiler.
Motorlara yakıt sağlamak için soy bir gaz olan helyum kullanılır. Çok fazla helyum kaybolursa motorlar artık düzgün çalışmayabilir.
Sızıntının, reaksiyon kontrol sistemi motorları adı verilen 28 küçük motordan birine giden helyum hattındaki bir contadan kaynaklandığı belirlendi.
Stich, 24 Mayıs'ta düzenlediği telefon basın toplantısında “Evdeki diğer herhangi bir sıhhi tesisat parçasına, musluğa veya buna benzer bir şeye benzer” dedi. “Bu arayüzü sıkı tutan bir conta var.”
Testler, reaksiyon kontrol sistemindeki diğer 27 motora giden contalarda herhangi bir sızıntı olmadığını gösterdi ve mühendisler, tek sızıntının yönetilebilir olduğundan emindi. Mührü değiştirmeye yönelik herhangi bir plan yok, bu da Starliner'ın Atlas V roketinden çekilmesi ve uçuşta daha da uzun bir gecikmeye neden olması anlamına geliyor.
Stich, “Sızıntı oranı 100 kat artsa bile bu özel sızıntıyı düzeltebiliriz” dedi.
Helyum sızıntısı, NASA ve Boeing'i Starliner'ın tahrik sistemine daha yakından bakmaya sevk etti. Stich, bunun “tasarım zayıflığını” ortaya çıkardığını söylüyor. Bir dizi beklenmeyen hata meydana gelirse, uzay aracı astronotları güvenli bir şekilde Dünya'ya geri getiremeyebilir.
Uzay aracını yörüngeden fırlatma manevrası için daha büyük motorların ateşlenmesiyle ilgili sorunlar varsa, yedek planlardan biri sekiz küçük motorun kullanılmasıydı. Ancak analiz, başka bir arızanın, daha küçük motorlardan yalnızca dördünün mevcut olacağı anlamına gelebileceğini gösterdi.
Mühendisler daha sonra Starliner'ı yalnızca dört motoru kullanarak yörüngeden çıkarmak için başka bir acil durum planı geliştirdiler. NASA ve Boeing yetkilileri, haftalarca sorunu inceledikten sonra sızıntının yol açtığı sorunları kontrol altına alabileceklerinden emin olduklarını söyledi.
Ve cumartesi günü, Bay Wilmore ve Bayan Williams nihayet Starliner'la uçabilecekler.