Boeing'in Starliner'ı motor sorununun üstesinden geldi ve uzay istasyonuna kenetlendi

PiKe

New member
İtiş sisteminde aksaklıklar vardı, ancak Boeing'in Starliner uzay aracı ve gemideki iki NASA astronotu, Perşembe öğleden sonra Uluslararası Uzay İstasyonu'na başarılı bir şekilde yanaştı.

Doğu saatiyle 13:34'teki yanaşma, birkaç arızalı motorda sorun giderildikten sonra planlanandan bir saatten fazla geç gerçekleşti.


Starliner, uzay aracının Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonundan fırlatılmasından bir gün sonra Florida'ya ulaştı. Kenetlenme, Starliner'ın NASA mürettebatını altı aylık konaklamalar için uzay istasyonuna taşımak üzere yıllık operasyonel uçuşlara hazır olup olmadığının son kontrolünü temsil eden test uçuşu için önemli bir kilometre taşıydı.

NASA, kullanımdan kaldırılan uzay mekikleri için iki yedek araçtan biri olarak uzay aracını inşa etmek üzere Boeing ile sözleşme imzaladı. Ancak şirket, Starliner'ı içinde insanlarla uçurmasını engelleyen maliyetli teknik sorunlar ve gecikmelerle yıllarca uğraştı.

Mühendisler bu uçuşta sorunlar olacağını umuyorlardı ve vardı.

Kalkıştan önce bile Starliner'ın tahrik sisteminde küçük bir helyum sızıntısı keşfedildi. Bu, haftalarca süren soruşturmalara yol açtı.

Asal bir gaz olan helyum, uzay aracının motorlarına yakıt sağlamak için kullanılıyor. Çok fazlası kaybolursa motorlar düzgün çalışmayabilir.

Mühendisler sızıntının bir contayla sınırlı olduğu sonucuna vardı ancak daha sonra bir “tasarım zayıflığı” keşfettiler. Bağlantıdan ayrıldıktan sonra itme sisteminde bir dizi beklenmeyen arıza meydana gelmiş olsaydı, Bay Wilmore ve Bayan Williams yörüngede mahsur kalmış olabilirlerdi.


Boeing, olası arızaların meydana gelmesi durumunda Starliner'ın Dünya'ya geri gönderilmesi için bir yedekleme prosedürü geliştirdi. Boeing ve NASA yetkilileri, helyum sızıntısının onarılmasına gerek olmadığı ve uzay aracının fırlatılabileceği sonucuna vardı.

Ancak dün gece iki helyum sızıntısı daha meydana geldi.

Tahrik sisteminin sızdıran kısımlarına giden helyum beslemesi kapatıldı ve Bay Wilmore ve Bayan Williams uyurken mühendisler sorunu analiz etti. Sabah, görev yöneticileri yanaşma işlemine devam etmeye karar verdi. Yanaşma manevraları için helyum kaynağı tekrar açıldı.

Boeing mühendisi Jim May, NASA'nın Starliner misyonuyla ilgili haberinde “Starliner şu anda bol miktarda helyum rezervine sahip” dedi. “Ayırma sonrasında 90 saatin üzerinde serbest uçuş yakıt kapasitesi bekliyoruz. Şu anda helyum sızıntısı mürettebat veya görev için bir güvenlik riski teşkil etmiyor.”

Starliner uzay istasyonuna yaklaşırken, Starliner'ın 28 manevra iticisinden dördü arızalı görünüyordu. Bu, daha fazla hata düzeltmesine yol açtı ve Starliner ilk yerleştirme fırsatını kaçırdı.


Uzay aracı ve astronotlar bir sonrakini beklediler ve ardından yavaşça ve daha fazla zorluk yaşamadan yaklaştılar.


Hava sızdırmazlığını sağlamak için gerekli tüm adımları tamamladıktan sonra Starliner ile uzay istasyonu arasındaki kapağın açılması birkaç saat sürdü. Doğu saatiyle öğleden sonra 3:45 civarında, Bayan Williams ve Bay Wilmore Starliner'dan çıktılar ve diğer astronotlar tarafından kucaklaşarak karşılandılar.