Büyük bir gezicinin Ay için UPS gibi olması gerekiyordu

PiKe

New member
Jeep Wrangler büyüklüğünde bir gezici aya doğru gidiyor ve oraya varmak uzun bir yolculuk yapacak.

Geziciyi inşa eden küçük girişim Astrolab Inc., mümkün olan en büyük aracı seçti: Elon Musk’ın roket şirketi SpaceX tarafından geliştirilen yeni dev uzay aracı Starship.

Cuma günü Astrolab, SpaceX ile Esnek Lojistik ve Keşif Gezgini veya FLEX için, 2026 ortalarında piyasaya sürülecek olan insansız bir Starship kargo görevinde yük olacak bir anlaşma imzaladığını duyurdu.

Astrolab’ın kurucusu ve CEO’su Jaret Matthews, “Bu, SpaceX’in ay yüzeyine yaptığı ilk ticari kargo sözleşmesidir” dedi.


Yorum taleplerine yanıt vermeyen SpaceX, Güney Kutbu bölgesine giden bu Starship ticari misyonunu ay yüzeyine planladığını henüz açıklamadı. Bay Matthews, Astrolab’ın Starship uçuşunun hacimli kargo ambarını paylaşan müşterilerden sadece biri olacağını söyledi.

Daha önce SpaceX ve NASA’nın Jet Tahrik Laboratuvarı’nda çalışmış bir mühendis olan Bay Matthews, Astrolab’ı dört yıldan kısa bir süre önce kurdu. SpaceX’in Hawthorne, California’daki merkezinden bir taş atımı uzaklıkta ve yaklaşık 20 tam zamanlı çalışanı var, dedi.

Sovyetler Birliği 1970’lerde ve daha yakın zamanlarda Çin’de aya robotik geziciler indirmesine rağmen, Amerika Birleşik Devletleri henüz herhangi bir şey göndermedi. (NASA, Apollo 15, 16 ve 17 sırasında astronotların bindiği “ay arabası” ile Ay’a tekerlek taktı.)


Gelecek yıl, NASA, ayın güney kutup bölgesinde su buzu aramak için Polar Exploration Rover’ı veya kısaca VIPER’i araştıran Uçucularını gönderecek. Bu, NASA’nın Artemis programının bir parçası olan astronotların yıllarca keşfedecekleri alandır.


Buna karşılık, Astrolab’ın Ay yolculuğu, en azından şimdilik, NASA’dan herhangi bir finansman olmaksızın tamamen ticari bir çabadır.

Bay Matthews, FLEX’i aya götürmenin ne kadara mal olacağını veya Astrolab’ın ne kadar para topladığını söylemeyi reddetti. Astrolab’ın ay yüzeyindeki müşteriler için kargo kaldırıp konuşlandırarak para kazanacağını söyledi. Bu, bilimsel araçları içerebilir. Gelecekte, gezici ay altyapısı oluşturmaya yardımcı olabilir.

Bay Matthews, “Aslında, Ay’da son mil hareketliliği dediğim şeyi sunuyoruz” dedi. “Bunu ay için UPS olmak gibi düşünebilirsiniz. Ve bu benzetmede, Starship okyanusu aşan konteyner gemisi ve biz de yerel dağıtım çözümüyüz.”

Gezici üzerindeki bir robotik kol, yüzeydeki yükün kurulmasına yardımcı olabilir. Gezicinin ve tüm kargonun kütlesi iki tondan fazla olacaktır. FLEX gezgini, NASA’nın Mars’taki Perseverance gezgininden biraz daha büyük ve saatte 15 mil azami hızıyla çok daha hızlı.


Bay Matthews, Astrolab’ın yükler için halihazırda birkaç imzalanmış anlaşması olduğunu söyledi.

Bu, Starship için büyüyen potansiyel pazarın bir parçası gibi görünüyor. SpaceX, onu ikinci nesil Starlink internet iletişim uydularını fırlatmak için kullanmayı planlıyor. Ayın yanından uçmayı (ancak inmeyi değil) amaçlayan iki uçuş, zaten zengin uzay turistleri tarafından kiralandı. Bay Musk’ın uzun vadeli hayali, yerleşimcileri Mars’a getiren bir uzay gemisi filosuna sahip olmaktır.


NASA için Starship, şu anda 2025 için planlanan Artemis III görevi sırasında astronotlarının aya nasıl ineceğidir. Bundan önce, SpaceX’in uzay aracının aya gitme ve oraya biraz inme yeteneğini göstermek için insansız bir uçuş gerçekleştirmesi planlanıyor.

Bu programlar karşılanırsa, Astrolab gezici ticari kargo görevi gelecek yıl gerçekleşebilir.

Astrolab, gelecekteki bir FLEX gezicisinin, astronotlara ay ATV’leri sağlamak için ticari şirketlere yönelen NASA’dan gelecekteki sözleşmeleri kazanabileceğini umuyor – esasen Apollo ay arabasının 21. yüzyıl versiyonu. Northrop Grumman ve Lockheed Martin gibi çok daha büyük şirketlerin de sözleşme için rekabet etmesi bekleniyor.

Astrolab’a danışmanlık yapan emekli bir Kanadalı astronot olan Chris Hadfield, California, Death Valley yakınlarında bir prototip FLEX rover yolcusunun bazı saha testlerine yardımcı oldu. “Yani bu sadece harika bir konsept değil, zaten çok yoğun bir şekilde test edilmiş bir araç.”

Gelecekte, şirketin daha da büyük vizyonları var. Matthews, “Nihayetinde hedefimiz hem Ay’da hem de Mars’ta bir gezici filoya sahip olmak” dedi. “Ve nihayetinde bu araçları uzaylı ekonomisi için katalizörler olarak gördüğüme gerçekten inanıyorum.”