Elon Musk: SpaceX’in kaçak yıldız gemisi kendi kendini yok etme mücadelesi verdi

PiKe

New member
SpaceX’in devasa Starship roketi, bir haftadan daha uzun bir süre önce yaptığı kısa ilk uçuş sırasında, fırlatma sırasında beklenmedik bir “kaya kasırgası” üretti ve kontrolden çıkmadan önce yukarı doğru süzülürken birkaç motoru arızalandı.

Ardından şirketin kurucusu Elon Musk, Cumartesi gecesi Twitter’da sesli sohbet sırasında paylaştığı bir güncellemede, uçuşun sonunun olması gerekenden daha gergin geçtiğini söyledi. Otomatik bir kendi kendini yok etme komutu, Starship’i hemen yok etmedi. Bunun yerine, roket nihayet patlayana kadar 40 saniye geçti.

Ters giden her şeye rağmen Bay Musk, Starship’in fırlatılmasını bir başarı olarak değerlendirdi.

“Tabii ki tam bir başarı değil,” dedi, “ama yine de başarılı.”

Test uçuşunun amacının “çok şey öğrenmek ve çok şey öğrendik” olduğunu ve bu yıl için daha fazla test uçuşu planlandığını söyledi.


Şimdiye kadar fırlatılan en güçlü uzay aracı, SpaceX’in insanları Mars’a getirme hedeflerinin yanı sıra NASA’nın 2025 yılına kadar Artemis programının bir parçası olarak astronotları aya döndürme planlarının merkezinde yer alıyor.

Musk, roketin uzaya çıkmamasına rağmen, “sonuç beklediğim şeydi ve belki de beklentilerimin biraz üzerindeydi” dedi ve “pedde en az hasarla yastıktan indiğini” belirtti.

Aynı zamanda, fırlatmanın, Teksas’ın güney ucundaki fırlatma rampasından kilometrelerce uzaktaki küçük bir kasabaya ulaşan toz bulutları oluşturarak geniş bir alana enkaz fırlattığını kabul etti.


Twitter’da yaklaşık bir saat süren tartışma sırasında Bay Musk sıra dışı teknik soruları yanıtladı ve dört dakikalık uçuş sırasında neyin yanlış gittiğine dair ayrıntılı bir zaman çizelgesi sağladı.


Uzay aracının 33 güçlendirici aşamalı motorundan üçü, roket fırlatma rampasından ayrılmadan önce kapatıldı.

Musk, “Sistem, onları tam kapasiteye çıkaracak kadar sağlıklı olmadığını düşündü,” dedi, “bu yüzden kapatıldılar.”

Üç motorun kaybı, Starship’in yukarı çıkarken yana doğru sallanmasına neden oldu. Musk, “Genellikle yalın beklemiyoruz” dedi. “Aslında düz gitmeli.”

Kalkıştan yirmi yedi saniye sonra, motorlardan birinde bir şeyler ters gitti – “bir tür enerjik olay”, dedi Bay Musk ve yakınlardaki diğer birkaç motora zarar verdi.


Musk, “Ama roket ilerlemeye devam etti” dedi. Füze motor nozüllerini işaret ederek yönünü kontrol etme yeteneğini kaybettiği için Musk, uçuşa 85 saniye kaldığını ve “işlerin gerçekten fana çarptığı yer” olduğunu söyledi.


Bu noktadan itibaren füze kontrolden çıkmaya başladı ve sonlandırma komutundan sonra da devam etti.

Musk, kaçak bir füzeyi imha etmek için tasarlanan uçuş iptal sistemi hakkında “Tankları patlatmak çok uzun sürdü” dedi. Gecikme, düştüğünde bozulmadan kalan füzenin dayanıklılığını gösterdi.

Musk, “Aracın yapısal marjları beklediğimizden daha iyi görünüyor” dedi.

“Uçuşun durdurulması gerekirse füzenin derhal infilak etmesini” sağlamak için bir sonraki fırlatma için daha fazla patlayıcı eklenebileceğini söyledi.

Beklenmedik bir diğer sürpriz ise fırlatma sırasında roketin altındaki betonun parçalanmasıydı.

30 motordan gelen itme, beklenmedik bir şekilde, enkazı yüzlerce dönüme dağıtan ve büyük bir toz bulutu oluşturan bir “kaya kasırgası” yarattı.


Bay Musk, “Temelde insan yapımı bir kum fırtınası” dedi. “Ama bunu bir daha yapmak istemiyoruz.”

Fırlatma sırasında doğrudan roketin altındaki betona ateş eden roketin 33 motorunun yerine su soğutmalı büyük bir çelik levha yerleştirilmiştir. Bay Musk, plakanın geçen hafta piyasaya sürülmeye hazır olmadığını söyledi.

Bir sonraki roketin ve fırlatma rampasındaki onarımların altı ila sekiz hafta içinde hazır olacağını söyledi. Bununla birlikte, roket fırlatmalarını düzenleyen Federal Havacılık İdaresi, ilk fırlatma olaylarını araştırıyor ve başka bir Starship uçuşuna izin vermeden önce SpaceX’in ayarlamaları ve iyileştirmeleriyle yetinmek zorunda kalacak.

Bir sonraki fırlatma, ilk görevin hedeflerine ulaşmaya çalışacaktı – Starship aracının güçlendiriciden başarılı bir şekilde ayrılması ve gezegenin çoğunun yörüngesinde dolaşıp Hawaii açıklarındaki sulara inmeden önce uzaya ulaşması.

Bay Musk, ikinci denemede tam bir başarı sözü vermedi. Bu yıl dört veya beş tane daha Starship lansmanı beklediğini söyledi. Musk, “Muhtemelen bu yıl yörüngeye ulaşma şansımız yüzde 80,” dedi. “Kaderi kışkırtmak istemiyorum ama 12 ay içinde yörüngeye ulaşma şansının yüzde 100’e yakın olduğunu düşünüyorum.”

Bay Musk, SpaceX’in bu yıl Starship için “yaklaşık 2 milyar dolar” harcadığını ve roketi geliştirmek için ek yatırım gerektirmeyeceğini söyledi.


Starship’in ana kullanımlarından biri, astronotları Güney Kutbu yakınlarındaki ay yüzeyine götürmeyi amaçlayan NASA’nın Artemis III görevi sırasında aya iniş aracı olarak kullanılacak. Bay Musk, Starship’in NASA tarafından inşa edilen Uzay Fırlatma Sistemi roketi gibi diğer bileşenlerden önce hazır olacağına kendinden emin bir şekilde güvence verdi. “Asla sınırlayıcı bir faktör olmayacağız” dedi.

Ayrıca, SpaceX’in bir jet uçağı gibi tekrar tekrar ve hızla etrafta dolaşabilen devasa bir uzay aracı üreterek üstesinden gelmeye çalıştığı mühendislik zorluklarının altını çizdi.

Musk, “Bu kesinlikle insanlar tarafından çözülen en zor mühendislik problemi olmaya aday” dedi.