FAA, SpaceX’in bir sonraki Starship lansmanından önce 63 düzeltme yapması gerektiğini söyledi

PiKe

New member
Haberler


Elon Musk’un SpaceX’inden bir sonraki dev Starship roketi Güney Teksas’taki fırlatma rampasında. Ancak Federal Havacılık İdaresi Cuma günü yaptığı açıklamada, şirketin ikinci uçuş için kalkış lisansı vermeden önce “düzeltici önlem” alması gerektiğini söyledi.

Bunu özetleyen bir sayı: 63 düzeltici eylem gereklidir.


İlk Starship test uçuşu 20 Nisan’da başarıyla gerçekleşti. Birkaç dakika sonra kontrolden çıktı ve kontrolden çıkan füzelerin yerleşim yerlerine çarpmasını önlemek için tasarlanan uçuş durdurma sisteminin tetiklediği bir patlamayla sonuçlandı. SpaceX çalışanları uçuşun başarısını kutlamak için şampanya dökse de, roket Meksika Körfezi üzerinde 29 mil yüksekliğe ulaştı ve yörüngenin çok gerisinde kaldı.

SpaceX Cuma günü web sitesinde yayınlanan bir gönderide sorunları anlattı.

SpaceX güncellemesi, “Yükseliş sırasında araç, Süper Ağır iticinin arka ucundaki yakıt sızıntısından kaynaklanan yangınlara maruz kaldı ve sonuçta aracın ana uçuş bilgisayarıyla bağlantısı kesildi” dedi. “Bu, takviye motorlarının çoğunda iletişim kaybına ve sonuçta aracın kontrolünün kaybedilmesine neden oldu.”

Fırlatma aynı zamanda fırlatma rampasında ciddi hasara neden oldu, beton parçaları çevredeki alanlara savruldu ve toprak bulutları fırlatma alanından altı mil uzakta küçük bir kasabaya ulaştı.

FAA, nihai soruşturma raporunda açıklanan 63 düzeltici eylemin, sızıntıları ve yangınları önlemek için roketin yeniden tasarlanmasının yanı sıra uçuş iptal sistemi de dahil olmak üzere güvenlik sistemlerinin ek analiz ve testlerini içerdiğini söyledi.

Başlatma rampasında iyileştirmeler de talep edildi. SpaceX, fırlatmanın neden olduğu hasarı en aza indirmek için büyük bir çelik levha ve su baskını sistemi kurmak için birkaç ay harcadı.

FAA, soruşturma raporunun SpaceX’e ait gizli bilgiler ve ayrıca Amerika Birleşik Devletleri ihracat kontrolleri tarafından kısıtlanan veriler içermesi nedeniyle kamuya açıklanmayacağını söyledi.

Şirket, Nisan ayındaki fırlatma sırasında meydana gelen hataların nedenlerini ve nelerin düzeltilmesi gerektiğini belirleyerek araştırmayı yürüttüğü için, 63 düzeltici eylemin hiçbiri SpaceX için sürpriz olmayacak. FAA, SpaceX’in raporunu inceledi, şirketin bulgularını kabul etti ve soruşturmayı kapattı.

Neye benziyordu: Son lansmanı 2 video halinde izleyin.


SpaceX’ten gelen bir video, devasa roketin fırlatılışını ve roketin patlamadan önce kontrolden çıkmaya başladığı anı yakaladı.


Diğer görüntüler, fırlatma sırasında oluşan kir ve enkaz bulutunun boyutunu gösteriyordu.

Arka plan: Musk’un ayı ve Mars roket görevi.


SuperHeavy hızlandırıcı aşamasında bulunan Starship, şimdiye kadar yapılmış en büyük rokettir ve Bay Musk’un Mars’ta bir koloni kurma vizyonunun önemli bir unsurudur. Roket tamamen yeniden kullanılabilecek şekilde tasarlandı. Yükseltici, uçuşun ilk birkaç dakikasında itme kuvveti sağladıktan sonra alçalarak fırlatma rampasına inmesi gerekiyor. Üst uzay aracı bölümü daha sonra yörüngesine devam eder. Ayrıca, iniş için dikey bir yöne dönmeden önce, karnı üzerinde atmosferde uçarak Dünya’ya dönebilir.

Astronotları aya geri döndürmeye yönelik Artemis programının bir parçası olarak NASA, astronotlarını ay yörüngesinden ay yüzeyine taşıyacak Starship’in bir versiyonunu inşa etmek için SpaceX ile sözleşme imzaladı. Artemis III misyonunun bir parçası olarak ilk aya inişin şu anda Aralık 2025’in sonunda yapılması planlanıyor. Ancak bu programın ertelenmesi neredeyse kesin. SpaceX’in öncelikle insansız bir gösteri inişi gerçekleştirmesi gerekiyor.

Sırada ne var: Dev roketin bir test uçuşu daha.


Salı günü Bay Musk, sahibi olduğu ve daha önce Twitter olarak bilinen sosyal medya sitesi X’te şunları paylaştı: “Starship fırlatılmaya hazır ve FAA lisans onayını bekliyor.”

FAA, Nisan ayındaki fırlatmayla ilgili soruşturmanın tamamlanmasının bir sonraki fırlatmanın yakında olacağı anlamına gelmediğini söyledi.

Ajans, “SpaceX, kamu güvenliğini etkileyen tüm düzeltici eylemleri uygulamalı ve bir sonraki Starship lansmanından önce tüm güvenlik, çevre ve diğer ilgili düzenleyici gereklilikleri karşılayan FAA’ya bir lisans değişikliği için başvuruda bulunmalı ve ondan bir lisans değişikliği almalıdır” dedi.

Çevre grupları FAA’ya dava açtı ve Starship fırlatmalarının etkilerinin daha geniş bir şekilde gözden geçirilmesi çağrısında bulundu. Dava henüz ön aşamada.

SpaceX ikinci fırlatma için bir hedef tarih belirlemedi.