Ispace’e göre, Japon aya iniş aracı büyük olasılıkla düştü

PiKe

New member
Bir Japon şirketi, aya göndermekte olduğu küçük bir robotik uzay aracıyla bağlantısını kaybetti. Aracın verilerinin analizi, aracın son yaklaşması sırasında yakıtının bittiğini ve yumuşak bir iniş yapmak yerine yavaşça Ay yüzeyine çarptığını gösteriyor.

Japonya’nın Ispace şirketi tarafından inşa edilen Hakuto-R Mission 1 iniş aracı ana motorunu çalıştırdıktan sonra ay yörüngesinden ayrıldı. Yaklaşık bir saat sonra, Salı günü 12:40 ET’de, kabaca 7,5 fitlik iniş aracının, ayın yakın tarafının kuzeydoğu çeyreğindeki 84 mil genişliğindeki bir yapı olan Atlas Krateri’ne inmesi planlandı.

Ancak iniş saatinden sonra uzay aracından herhangi bir sinyal alınamadı. Şirket tarafından yayınlanan canlı videoda, dünyanın dört bir yanından ve çoğu genç olan Ispace mühendislerinin yüzlerinde endişeli ifadelerle ekranlarına baktığı Tokyo’daki kontrol odasını bir sessizlik perdesi sardı.

Çarşamba sabahı Japonya’da yayınlanan bir bildiride şirket, Ispace mühendislerinin tahmini kalan itici gazın “alt eşikte olduğunu ve kısa bir süre sonra alçalma oranının hızla arttığını” gözlemlediklerini bildirdi.


Yani uzay aracının yakıtı bitti ve düştü.

Uzay aracıyla iletişim daha sonra kayboldu. Şirket, “Buna dayanarak, iniş aracının sonunda Ay yüzeyine sert bir iniş yapmış olma olasılığının yüksek olduğu belirlendi” dedi.

Şimdi bir soruşturma, uzay aracının görünüşe göre irtifasını neden yanlış değerlendirdiğini açıklığa kavuşturmalıdır. Analiz, yerde olması gerekirken hala yüksekte olduğunu gösteriyor.

Ispace’in CEO’su Takeshi Hakamada bir röportajda sonuçtan “çok ama çok gurur duyduğunu” söyledi. “Hayal kırıklığına uğramadım” dedi.

Bay Hakamada, uzay aracından alınan verilerle şirketin “öğrenilen dersleri” sonraki iki görevine uygulayabileceğini söyledi.

Hakuto-R uzay aracı Aralık ayında fırlatıldı ve aya dolambaçlı ama enerji açısından verimli bir yol izleyerek Mart ayında ay yörüngesine girdi. Geçtiğimiz ay boyunca mühendisler, iniş girişimine devam etmeden önce iniş aracının sistemlerini kontrol ediyorlardı.


Ispace iniş aracı, hükümetlerin, araştırma enstitülerinin ve şirketlerin aya bilimsel deneyler ve diğer kargoları göndermesiyle yeni bir uzay keşif paradigmasına doğru ilk adım olabilirdi.

Bu ay taşımacılığı geçişinin başlangıcı artık bu yılın ilerleyen zamanlarında diğer şirketleri beklemek zorunda kalacak. Amerikan firmaları tarafından inşa edilen ve NASA tarafından finanse edilen iki ticari iniş aracının önümüzdeki aylarda aya fırlatılması planlanıyor.


NASA, Ticari Ay Yükü Hizmet Programını (CLPS) 2018’de oluşturdu çünkü aletler ve ekipman için aya özel uzay aracı gezileri satın almak, kendi araçlarınızı yapmaktan daha ucuz olmayı vaat ediyor. Buna ek olarak NASA, Ay çevresinde yeni bir ticari endüstri geliştirmeyi umuyor ve Ay şirketleri arasındaki rekabet muhtemelen maliyetleri daha da aşağı çekecektir. Program, kısmen Uluslararası Uzay İstasyonuna başarılı bir şekilde ulaşım sağlayan benzer bir girişimden sonra modellenmiştir.

Ancak şimdiye kadar NASA’nın çabaları için gösterecek çok az şeyi var. Pittsburgh merkezli Astrobotic Technology ve Houston merkezli Intuitive Machines tarafından bu yılın ilerleyen zamanlarındaki ilk iki görev, programın yıllarca gerisinde kaldı ve NASA’nın CLPS görevleri için teklif vermek üzere seçtiği bazı şirketlerin işlerini çoktan durdurdu.


Ispace, gelecek yıl neredeyse aynı tasarıma sahip bir iniş aracıyla ikinci bir görev planlıyor. 2026’da, daha büyük bir Ispace iniş aracının, Cambridge, Massachusetts’teki Draper Laboratuvarı tarafından yönetilen bir CLPS görevinin bir parçası olarak NASA yüklerini ayın uzak tarafına taşıması planlanıyor.


İki ülke – Japonya ve Birleşik Arap Emirlikleri – kara aracında yüklerini kaybetti. Japonya’nın uzay ajansı JAXA, iki tekerlekli, dönüştürülebilir bir ay robotunu test etmek istedi ve Dubai’deki Muhammed Bin Rashid Uzay Merkezi, iniş alanını keşfetmek için küçük bir gezici gönderdi. Her biri, o ülke için ay yüzeyindeki ilk robotik kaşif olacaktı.

Diğer yükler arasında NGK Spark Plug Company’den bir katı hal pil test modülü, bir yapay zeka uçuş bilgisayarı ve Canadensys Aerospace’den 360 derecelik kameralar yer alıyor.

50 yılı aşkın bir süre önceki uzay yarışları sırasında, Amerika Birleşik Devletleri ve Sovyetler Birliği robotik uzay araçlarını ay yüzeyine başarılı bir şekilde gönderdiler. Daha yakın zamanlarda, Çin üç kez bozulmamış uzay aracını aya indirdi.


Ancak, diğer girişimler başarısız oldu.

İsrailli kar amacı gütmeyen bir kuruluş olan SpaceIL’in girişimi olan Beresheet, Nisan 2019’da uzay aracına gönderilen bir komutun yanlışlıkla ana motoru kapatması ve uzay aracının düşerek yok olmasına neden olmasıyla düştü.

Sekiz ay sonra, Hintli kara aracı Vikram, iniş girişimi sırasında yüzeyden yaklaşık bir mil yukarıda rotasından çıktı ve sonra sessiz kaldı.

Ispace iniş aracı düşerse, uzay aracından geri gönderilen telemetrinin ne olduğunu ortaya çıkarması biraz zaman alabilir. NASA’nın Ay Keşif Orbiteri sonunda Beresheet ve Vikram’ın çarpışma bölgelerini keşfetmeyi başardı ve muhtemelen M1’in Atlas Krateri’ndeki dinlenme yerini de buldu.

Ispace, 2023’ün ilk aylarında zorluklarla karşılaşan tek özel uzay şirketi değil. SpaceX, ABL Space Systems, Mitsubishi Heavy Industries ve Relativity’den yeni roket modelleri ilk uçuşlarında başarısız oldu, ancak bazıları uzayda diğerlerinden daha uzağa gitti. Virgin Orbit’in son roket fırlatması başarısız oldu ve şirket daha sonra iflas ilan etti, ancak başka bir fırlatma için çalışmaya devam ediyor.

Aynı zamanda, SpaceX’in Falcon 9 roketinin 2023’te şimdiye kadar düzinelerce başarılı fırlatma gerçekleştirmesiyle, fırlatma sıklığı her zamankinden daha yüksek. Bir Arianespace roketi ayrıca Jüpiter’e bir görev için bir Avrupa Uzay Ajansı soruşturması gönderdi.