Japonya’nın Ispace’i Ay’a Özel İniş Yapıyor: Canlı Güncellemeler

PiKe

New member
Ay’a bir yarış yeniden başlıyor ve bu sefer ay yüzeyine gelen ziyaretçiler arasında sadece NASA gibi ulusal uzay ajansları değil, özel şirketler de yer alacak.


Ay yüzeyine bozulmadan inen ilk özel olarak inşa edilmiş ziyaretçi, bir Japon şirketi olan Ispace tarafından yaratılan M1 adlı bir uzay aracı olabilir. İşte görev hakkında bilmeniz gerekenler.

Ay ne zaman iniyor ve nasıl izleyebilirim?


M1 iniş aracı Aralık ayında aya fırlatıldı ve şimdiden ayın yörüngesinde. Salı günü Doğu Saati ile 12:40 civarında (Japonya’da Çarşamba sabahı erken saatlerde) yüzeye hareket edecek. İniş yeri, ayın kuzeydoğu çeyreğinde 84 mil genişliğinde bir krater olan Atlas Krateri.

Ispace, Doğu Saati ile 11:40’ta canlı yayına başlayacak.

Ispace nedir ve ne taşır?


Şirket, aya ilk özel iniş için 20 milyon dolarlık para ödülü sunan bir yarışma olan Google Lunar X Ödülü için bir rakip olarak başladı. Lunar X ödülünün süresi, her iki takım da fırlatma rampasına ulaşmadan önce sona erdi, ancak içlerinden biri olan Hakuto Takımı, Ispace’e dönüştü.

Şirket önemli miktarda yatırım çekti ve Ispace önümüzdeki yıllarda bir dizi ticari aya iniş aracı fırlatmayı planlıyor.

Bu görevde Hakuto-R M1 iniş aracı, Dubai’deki Muhammed Bin Rashid Uzay Merkezi’nden Rashid ay gezicisini taşıyor; Japonya Uzay Ajansı JAXA’dan iki tekerlekli, dönüştürülebilir bir ay robotu; NGK Spark Plug Company’den bir katı hal pil test modülü; bir yapay zeka uçuş bilgisayarı; ve Canadensys Aerospace’den 360 derecelik kameralar.

Ispace şirketi tarafından inşa edilen bir ay gezicisinin sanatsal konsepti.Kredi…Yer
Ispace neden aya inmeye çalışıyor?


Kısacası, Ispace ayda yapılacak para olduğuna inanıyor.

Ispace, orada bilimsel ve ticari yükleri taşımak için küçük robotik iniş araçları inşa eden birkaç şirketten biridir. Bu pazar kısmen, NASA’nın önümüzdeki yıllarda astronotları ayın güney kutbuna yakın bir yere indirmeyi amaçlayan mevcut Artemis programı tarafından destekleniyor.

Bir Japon şirketi olarak Ispace, NASA’nın Ticari Ay Yükü Hizmetleri programına doğrudan katılamaz, ancak ABD’deki yan kuruluşu, diğer yandan alınan üç NASA sponsorluğundaki bilimsel yükü teslim etmek için geçen yıl 73 milyon dolarlık bir sözleşme kazanan Draper liderliğindeki ekibin bir parçasıdır. ay. Draper görevi, büyük ölçüde Amerika Birleşik Devletleri’nde inşa edilecek daha büyük bir Ispace iniş tasarımı kullanacak.

Ay’a iniş neden bu kadar zor?


Amerika Birleşik Devletleri ve Sovyetler Birliği, 50 yıldan daha uzun bir süre önce robotik uzay araçlarını aya başarıyla yerleştirdiler. Daha yakın zamanlarda, Çin robotik uzay aracını aya üç kez indirdi.

Ancak, oraya sıkı bir bütçeyle ulaşmanın daha zor olduğu kanıtlanmıştır.

2019’da, Hindistan Uzay Ajansı ve İsrailli kar amacı gütmeyen bir kuruluş tarafından inşa edilen uzay aracı, aya iniş yapmaya çalıştı ancak düştü. Bu, aya sert inişler listesine eklendi.

Ispace tarafından denenen gibi bir yumuşak iniş, büyük ölçüde uzay aracının otonom olarak çalışmasını gerektirir. Çok az zaman kaldı ve zemin yoldan çekilmeyecek.

Ayrıca, radyo sinyalleri de dahil olmak üzere ışığın Ay’dan Dünya’ya gitmesi 1,3 saniye ve Dünya’dan gelen bir sinyalin uzay aracına ulaşması da 1,3 saniye sürer. Bu, iniş sırasında herhangi bir ayarlamayı zor ve tehlikeli hale getirir.

Ispace’in yıldız gemisi, şansını artıran bir avantaja sahip olabilir. M1 için rehberlik ve navigasyon yazılımı, NASA’nın Apollo aya inişleri sırasında kullanılan rehberlik bilgisayarını yapan Draper Laboratuvarı tarafından geliştirildi.