6 Mayıs'ta iki NASA astronotu Uluslararası Uzay İstasyonu'na taşıması planlanan Boeing'in Starliner uzay aracı, mühendisler küçük bir helyum sızıntısının izini sürerken en az bir hafta daha yerde kalacak.
NASA'ya astronotlarını yörüngeye fırlatmak için ek bir yol sağlayacak bir aracı göstermek üzere tasarlanan fırlatma, şu anda Florida'daki Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonundan 1 Haziran'da Doğu saatiyle 12:25'te planlanıyor. 2, 5 ve 6 Haziran'da başka başlangıç fırsatları da var.
Programdaki gecikme, zaten programın yıllar gerisinde olan bir projede birkaç haftalık ek gecikmelere neden olacaktır. Boeing ve NASA yetkilileri, sorunu anlamak ve geçici çözümler geliştirmek için zamana ihtiyaçları olduğunu söyledi.
6 Mayıs'ta astronotlar Butch Wilmore ve Suni Williams, Atlas V roketinin ikinci aşamasındaki arızalı bir valf nedeniyle fırlatma iptal edildiğinde zaten Starliner'a bağlıydı. Sorunun Starliner kapsülüyle hiçbir ilgisi yoktu ancak daha sonra mühendisler Starliner'ın tahrik sisteminde küçük bir helyum sızıntısı keşfettiler.
Sonraki günlerde Atlas V'in valfi başarıyla değiştirildi.
Helyum sızıntısının daha hassas olduğu ortaya çıktı. Reaksiyon kontrol sistemi motorları adı verilen 28 küçük motordan birine giden helyum hattındaki bir contaya kadar takip edildi. NASA'nın ticari mürettebat programı başkanı Steve Stich, Cuma günü telefonla düzenlediği basın toplantısında, “Evdeki diğer herhangi bir su tesisatı, musluk veya benzeri bir şeye benzer” dedi. “Bu arayüzü sıkı tutan bir conta var.”
Motorlara yakıt sağlamak için soy bir gaz olan helyum kullanılır. Çok fazla helyum kaybolursa motorlar artık düzgün çalışmayabilir.
Testler, reaksiyon kontrol sistemindeki diğer 27 motora giden contalarda herhangi bir sızıntı olmadığını gösterdi ve mühendisler, tek sızıntının yönetilebilir olduğundan emindi. Mührü değiştirmeye yönelik herhangi bir plan yok, bu da Starliner'ın Atlas V roketinden çekilmesi ve uçuşta daha da uzun bir gecikmeye neden olması anlamına geliyor.
Stich, “Sızıntı oranı 100 kat artsa bile bu sızıntıyı düzeltebiliriz” dedi.
Bay Stich, helyum sızıntısının NASA ve Boeing'i Starliner'ın tahrik sistemini daha yakından incelemeye sevk ettiğini söyledi. Bir “tasarım zayıflığı” ortaya çıktı. Bir dizi beklenmeyen hata meydana gelirse, uzay aracı astronotları güvenli bir şekilde Dünya'ya geri getiremeyebilir.
Yörüngeden çıkma manevrası için çalıştırılacak daha büyük motorlarla ilgili sorunlar varsa, yedek planlardan biri daha küçük motorlardan sekizini kullanmaktı. Ancak analiz, başka bir arızanın daha küçük motorlardan yalnızca dördünün mevcut olacağı anlamına gelebileceğini gösterdi.
Mühendisler daha sonra Starliner'ı yalnızca dört motoru kullanarak yörüngeden çıkarmak için başka bir acil durum planı geliştirdiler.
Eğer valf sorunu 6 Mayıs'ta meydana gelmeseydi, Starliner fırlatılacaktı ve helyum sızıntısı, uzay istasyonuna kenetlenene kadar fark edilemeyecekti. Ancak Bay Stich, NASA ve Boeing'in bir plan üzerinde çalıştığını ve muhtemelen astronotlar için herhangi bir tehlike olmayacağını söyledi.
“Uçarken bunu kolaylıkla yapabilirdik” dedi.
NASA'ya astronotlarını yörüngeye fırlatmak için ek bir yol sağlayacak bir aracı göstermek üzere tasarlanan fırlatma, şu anda Florida'daki Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonundan 1 Haziran'da Doğu saatiyle 12:25'te planlanıyor. 2, 5 ve 6 Haziran'da başka başlangıç fırsatları da var.
Programdaki gecikme, zaten programın yıllar gerisinde olan bir projede birkaç haftalık ek gecikmelere neden olacaktır. Boeing ve NASA yetkilileri, sorunu anlamak ve geçici çözümler geliştirmek için zamana ihtiyaçları olduğunu söyledi.
6 Mayıs'ta astronotlar Butch Wilmore ve Suni Williams, Atlas V roketinin ikinci aşamasındaki arızalı bir valf nedeniyle fırlatma iptal edildiğinde zaten Starliner'a bağlıydı. Sorunun Starliner kapsülüyle hiçbir ilgisi yoktu ancak daha sonra mühendisler Starliner'ın tahrik sisteminde küçük bir helyum sızıntısı keşfettiler.
Sonraki günlerde Atlas V'in valfi başarıyla değiştirildi.
Helyum sızıntısının daha hassas olduğu ortaya çıktı. Reaksiyon kontrol sistemi motorları adı verilen 28 küçük motordan birine giden helyum hattındaki bir contaya kadar takip edildi. NASA'nın ticari mürettebat programı başkanı Steve Stich, Cuma günü telefonla düzenlediği basın toplantısında, “Evdeki diğer herhangi bir su tesisatı, musluk veya benzeri bir şeye benzer” dedi. “Bu arayüzü sıkı tutan bir conta var.”
Motorlara yakıt sağlamak için soy bir gaz olan helyum kullanılır. Çok fazla helyum kaybolursa motorlar artık düzgün çalışmayabilir.
Testler, reaksiyon kontrol sistemindeki diğer 27 motora giden contalarda herhangi bir sızıntı olmadığını gösterdi ve mühendisler, tek sızıntının yönetilebilir olduğundan emindi. Mührü değiştirmeye yönelik herhangi bir plan yok, bu da Starliner'ın Atlas V roketinden çekilmesi ve uçuşta daha da uzun bir gecikmeye neden olması anlamına geliyor.
Stich, “Sızıntı oranı 100 kat artsa bile bu sızıntıyı düzeltebiliriz” dedi.
Bay Stich, helyum sızıntısının NASA ve Boeing'i Starliner'ın tahrik sistemini daha yakından incelemeye sevk ettiğini söyledi. Bir “tasarım zayıflığı” ortaya çıktı. Bir dizi beklenmeyen hata meydana gelirse, uzay aracı astronotları güvenli bir şekilde Dünya'ya geri getiremeyebilir.
Yörüngeden çıkma manevrası için çalıştırılacak daha büyük motorlarla ilgili sorunlar varsa, yedek planlardan biri daha küçük motorlardan sekizini kullanmaktı. Ancak analiz, başka bir arızanın daha küçük motorlardan yalnızca dördünün mevcut olacağı anlamına gelebileceğini gösterdi.
Mühendisler daha sonra Starliner'ı yalnızca dört motoru kullanarak yörüngeden çıkarmak için başka bir acil durum planı geliştirdiler.
Eğer valf sorunu 6 Mayıs'ta meydana gelmeseydi, Starliner fırlatılacaktı ve helyum sızıntısı, uzay istasyonuna kenetlenene kadar fark edilemeyecekti. Ancak Bay Stich, NASA ve Boeing'in bir plan üzerinde çalıştığını ve muhtemelen astronotlar için herhangi bir tehlike olmayacağını söyledi.
“Uçarken bunu kolaylıkla yapabilirdik” dedi.