NASA ve Boeing, Starliner astronotlarını eve getirme konusunda neden bu kadar ihtiyatlı?

PiKe

New member
Haziran başında Uluslararası Uzay İstasyonuna seyahat eden iki NASA astronotunun, başlangıçta birkaç hafta önce eve dönüp Boeing'in Starliner uzay aracında bir test uçuşunu tamamlaması planlanmıştı.

Bunun yerine astronotlar Butch Wilmore ve Suni Williams, NASA ve Boeing mühendisleri aracın arızalı motorlarını araştırmaya devam ederken birkaç hafta daha istasyonda kalacak.

Ancak Cuma günü, astronotların mahsur kaldığı veya mahsur kaldığı iddia edilemez. Bir kurtarma görevinden de söz edilmiyor.

Boeing'in Starliner program yöneticisi Mark Nappi Cuma günü düzenlediği basın toplantısında “UUİ'ye takılıp kalmadık” dedi. “Mürettebat tehlikede değil.”


NASA'nın ticari mürettebat programının başkanı Steve Stich de endişeleri gidermeye çalıştı.

İstasyondaki aracın durumu iyi” dedi. “Butch ve Suni'nin uzayda mahsur kalmadıklarını açıkça belirtmek istiyorum. Planımız onları Starliner'a geri getirmeye devam etmek ve zamanı geldiğinde evlerine getirmek.”

Bay Stich, zamanlamanın ancak Starliner'ın 28 manevra iticisinden beşinin, uzay aracı uzay istasyonuna yaklaşırken garip davranmasının nedenlerinin ek analizi sonrasında geldiğini ekledi. Uzay aracını otonom olarak kontrol eden Starliner bilgisayarları, kalan motorlarla bunu telafi edebildi.

Beş motordan dördü artık düzgün çalışıyor gibi görünüyor; diğer motor eve dönüş yolunda kullanılmayacaktır. Görev yöneticileri, Starliner'ın uzay istasyonundan ayrılabileceğine ve Bay Wilmore ile Bayan Williams'ı uzaydan dönüş yolculuğunda yanlarında götürebileceğine inanıyor, ancak sorunun nedenini henüz tam olarak anlamıyorlar.

NASA tarihindeki Challenger ve Columbia uzay mekiklerinin kaybı gibi ölümcül felaketler, görev yöneticilerine bir şeyler yolunda gitmediğinde dikkatli ve meraklı olmayı öğretti.

Emekli NASA uçuş direktörü Wayne Hale bir röportajda “Durum tespiti yaptıklarını düşünüyorum” dedi. “Eve dönmek için aceleleri olmadığından, herhangi bir sorunun çözüldüğünden emin olmak için mümkün olduğunca fazla bilgi toplamaya zaman ayırmaları çok mantıklı. Zaman ayırmanız çok mantıklı.”


Bay Nappi Cuma günkü basın toplantısında da benzer yorumlarda bulundu ve zamanı daha fazla analiz için kullanmanın akıllıca olacağını söyledi.

“Vaktimiz varsa ve daha fazlasını yapmak istiyorsak bunu yapmamak sorumsuzluk olur” dedi.

Önümüzdeki haftadan itibaren NASA'nın Kaliforniya'daki White Sands Test Tesisi'ndeki mühendisler, Starliner'ınkine benzer bir motorla yer testleri gerçekleştirecek. Ateşlemeler uzaydaki Starliner'ınkilere göre modellenmiştir.

Stich, bunun muhtemelen birkaç hafta süreceğini söyledi. “Sonra mühendislere motora bakma fırsatı veriyoruz” dedi. “Bu, uzayda sahip olduğumuza benzer bir iticiyi incelemek için gerçek bir fırsat.”

Mühendisler, şu anda yörüngede bulunan uzay aracının sorunlu motorlarını, servis modülü denilen kısımda yer aldığı için doğrudan inceleyemiyor. Bu parça dönüş uçuşunda düşürülür ve atmosferde yanar.

Stich, “Test, motorların performansını anlamamıza yardımcı olacak ve yörüngede gördüğümüz her şeyin yolunda olduğuna dair bize yüzde 100 güven verecek” dedi. “Bu, aracı gerçekten yörüngeden çıkarmadan önce sahip olduğumuz başka bir veri.”


Hale gibi eski NASA çalışanları, görev yöneticilerinin mühendislerin endişelerini görmezden gelmesinin daha önceki ölümcül kazalara katkıda bulunduğunu belirtti.

Ocak 2003'te Columbia uzay mekiğinin fırlatılması sırasında dış tanktan bir parça yalıtım köpüğü çıktı ve uzay mekiğinin sol kanadına çarptı. Mekik programı için fırlatma entegrasyon müdürü olarak yeni bir işe başlamak üzere olan Hale, Savunma Bakanlığı'ndaki kişileri aradı ve uzay mekiğinin hasar görüp görmediğini görsel olarak inceleme fırsatı olup olmadığını sordu.

Ancak NASA'nın emir-komuta zincirinin üst kademelerindeki yöneticiler bu duruma pek meraklı değildi ve Bay Hale'den yardım talebini geri çekmesini istedi. O da buna uydu.

O zamanlar kimsenin bilmediği şey köpük darbesinin kanatta bir delik açtığıydı. Dünya'ya dönüş yolunda Columbia parçalandı ve gemideki yedi astronotu öldürdü.

Hale, “Geriye dönüp baktığımızda Columbia davasında kesinlikle yeterince soru sorulmadığını görüyoruz” dedi. “Buna yeterince zaman harcanmadı. Ve aldığımız ders açıkça şuydu: Mümkün olduğu kadar eksiksiz bir yanıt almak ve uzmanların sorabileceği soruları yanıtlamak için zaman ayırmanız gerekiyor.”


NASA ve Boeing uzay aracını incelerken NASA'dan Bay Stich, acil bir durumda Starliner'a binip evine uçabileceğini söyledi. Perşembe günü ölü bir Rus uydusu beklenmedik bir şekilde yörüngede parçalandığında, aslında kısa süreliğine araca sığındılar ve uzay istasyonuna büyük bir enkaz parçası çarpsa bile onu kullanacaklardı.

Starliner pillerinin mevcut tasarımındaki sınırlamalar nedeniyle kapsülün şu anda uzay istasyonunda 45 gün kalması onaylandı. Ancak şu ana kadar piller iyi çalıştı ve Stich, kalış süresinin 45 günden fazla uzatılabileceğini söyledi.

Starliner, NASA'nın şu anda çözmesi gereken tek sorun değil. Astronotlar hava kilidindeyken uzay yürüyüşü, uzay giysisine bağlı bir tedarik hattından su sızıntısı nedeniyle Pazartesi günü iptal edildi. Mühendisler hala ne olduğunu anlayamadı.

NASA'nın Uluslararası Uzay İstasyonu programı operasyon entegrasyon yöneticisi Bill Spetch, “Bunun üzerinde biraz daha düşünmemiz gerekiyor” dedi.

Spetch, Salı günü yapılması planlanan bir sonraki uzay yürüyüşünün en erken Temmuz sonuna kadar gerçekleşmeyeceğini söyledi.