NASA’nın Ay görevinin başarılı sonu dikkatleri SpaceX’e çekiyor

PiKe

New member
İçinde astronot olmayan paraşütle atlanan bir astronot kapsülü, Pazar günü Pasifik Okyanusu’na hafifçe çarparak NASA’nın Artemis I ay görevini sona erdirdi.

İnsansız test uçuşunun sonu, NASA astronotlarının en son Ay’a ayak bastığı Apollo 17’nin 50. yıl dönümüne denk geldi.

Artemis programı, Apollo’nun halefidir ve yıllarca süren gecikmeler ve artan fiyat etiketinden sonra, astronotları aya geri götürecek yeni roket ve uzay aracı, misyon liderlerinin umduğu gibi sorunsuz çalıştı.

Artemis’in görev yöneticisi Mike Sarafin, su sıçramasının ardından düzenlediği basın toplantısında, “Bu zorlu bir görev oldu,” dedi. “Ve görev başarısı böyle görünüyor.”


Ay yolculuğu, NASA için muhteşem başarılarla dolu bir yılı taçlandırdı. Yaklaşık bir yıl önce fırlatılan James Webb Uzay Teleskobu, bu yaz kozmosun çarpıcı görüntülerini yayınlamaya başladı. Eylül ayındaki DART görevi, gezegenimizle çarpışma rotasında ölümcül bir uzay taşı tespit edilirse, kasıtlı bir asteroit etkisinin gelecekte Dünya’yı koruyabileceğini gösterdi.

Artemis I’in sona ermesiyle dikkatler Elon Musk’ın kurduğu özel roket şirketi SpaceX’e çevrilecek. NASA, astronotları aya indirmek için şirketin henüz uzaya gitmemiş yeni nesil uzay aracı Starship’in bir versiyonuna güveniyor.


Pazar günü, EST öğleden hemen sonra, gelecekteki uçuşlarda astronotları oturtacak olan Orion mürettebat kapsülü, saatte 24.500 mil hızla Dünya atmosferine yeniden girdi. Misyonun nihai ana hedefi buydu: Kapsülün ısı kalkanının 5.000 Fahrenheit dereceye kadar sıcaklıklara dayanabileceğini göstermek.

Tasarım gereği, kapsül ikinci kez yeniden girmeden önce havanın üst katmanından sekti. İlk kez astronotlar için tasarlanmış bir kapsül, iniş alanına daha hassas bir şekilde yaklaşmayı sağlayan bu sözde hızlı giriş manevrasını gerçekleştirdi. Beklendiği gibi, kapsülün atmosfer üzerindeki etkisinden kaynaklanan ısı, radyo sinyallerini bloke eden elektrik yüklü gazlar oluşturduğundan, iki iletişim hatası yaşandı.


Kesintilerden önce ve sonra, Orion penceresinin dışından canlı video, genişlerken Dünya’nın çarpıcı manzaralarını gösterdi.

Doğu Saati ile 12:40’ta kapsül, Meksika’nın Baja Yarımadası açıklarındaki Pasifik Okyanusu’na indi. USS Portland’daki kurtarma ekipleri, şiddetli rüzgarlar ve bir ila beş fit yüksekliğinde dalgalarla dalgalı denizler yaşadı.

Sonraki birkaç saat içinde, kurtarma ekipleri Orion’u sudan çıkarmak için çalıştı. Daha sonra ayrıntılı inceleme için NASA’nın Florida’daki Kennedy Uzay Merkezi’ne geri dönecek.


Kapsül ve devasa yeni bir roket olan Uzay Fırlatma Sistemi, 2025 gibi erken bir tarihte astronotları aya güney kutbu yakınına indirmeyi hedefleyen Artemis’in temel unsurlarıdır.

Artemis I’in 26 günü boyunca, beklendiği gibi aksaklıklar ortaya çıktı, ancak uçuş, uzun araştırma ve yeniden tasarım gerektirecek büyük arızalardan arınmış görünüyordu.

Amerikan Havacılık ve Uzay Bilimleri Enstitüsü’nün yönetici direktörü Daniel L. Dumbacher bir röportajda, “Bu, bu şeyin işe yaradığının harika bir göstergesi,” dedi. Bay Dumbacher, on yıldan uzun bir süre önce, NASA’da kıdemli bir insan uzay uçuşu görevlisiyken, Uzay Fırlatma Sistemi üzerindeki ilk çalışmaları denetledi.


Misyon, programın yıllarca gerisinde ve bütçeyi milyarlarca dolar aşarken, uçuş, NASA’nın karmaşık uzay donanımını geliştirmeye yönelik geleneksel hükümet liderliğindeki yaklaşımının bir miktar geçerliliğini sağladı.

NASA’yı uzay fırlatma sistemini inşa etmeye yönlendiren 2010 yasasını şekillendiren Senato alt komitesinde eski bir kıdemli Cumhuriyetçi danışman olan Jeff Bingham bir röportajda, “Benim bakış açıma göre, kesinlikle beklentileri karşılıyor, daha iyi değil,” dedi. “Yapmaya karar verdiğimiz şey konusunda kendimi iyi hissediyorum.”

Potansiyel olarak daha hızlı ve daha ucuza inşa edilebilecek daha yenilikçi roket tasarımları geliştirmek için özel şirketlere başvurmayı tercih eden eski bir NASA Yönetici Yardımcısı olan Lori Garver bile, Artemis I uçuşunun sorunsuz geçtiğini kabul etti.

Bir röportajda “Çalışıyor olması harika,” dedi. “NASA’da büyük bir rahatlama ve heyecan var.”

Uzay ajansı, 2024’te planlandığı gibi bir sonraki görev olan Artemis II’yi başlatmak için şimdi iyi durumda görünüyor. Bu uçuş, dört astronotu aya gönderecek ve daha sonra iniş yapmadan dünyaya geri gönderecek.

Johnson Uzay Merkezi direktörü Vanessa Wyche, NASA’nın gelecek yılın başlarında Artemis II için ekip üyeleri atamayı planladığını söyledi.

Aya iniş, Uzay Fırlatma Sistemi ve Orion’un dört astronotu ayın etrafındaki yüksek yörüngeye fırlatacağı üçüncü Artemis görevi için planlanıyor. Bu görev, Artemis I ve Artemis II sırasında gösterilenlerin ötesinde herhangi bir beceri gerektirmeyecektir.


Bu görevler için donanım üretimi tüm hızıyla devam ediyor. Artemis II için Orion kapsülü, Kennedy Uzay Merkezi’nde yarı yarıya inşa edildi. Avrupa Uzay Ajansı’nın Ay görevlerine katkıları kapsamında Airbus tarafından inşa edilen Orion’un hizmet modülü geçen yıl teslim edildi. Artemis III’ü fırlatacak roketin alt bölümü bu hafta sonu tamamlanacak kurulum için Kennedy’ye geldi motorlar

NASA’nın Keşif Sistemleri Geliştirme Müdürlüğü yönetici yardımcısı Jim Free, “Bu sadece bir uçuş değil ve işimiz bitti” dedi.

Ancak Artemis III, gerekli üçüncü bir parçaya bağlı olacak: SpaceX yapımı bir iniş aracı. Ve görevin bu kısmı için, Bay Musk’ın şirketinin daha önce hiç başarılmamış bir dizi teknolojik harikayı gerçekleştirmesi gerekiyor.

Obama yönetimi sırasında çalışmaları SpaceX’in Uluslararası Uzay İstasyonu’na astronot getirme konusundaki mevcut programının temellerini atmaya yardımcı olan Bayan Garver, “Bence bir noktada tüm gözler uzay aracının üzerinde olacak” dedi.

NASA, Artemis III için dev Starship roketinin bir varyasyonu olan aya iniş aracını geliştirmek ve inşa etmek için 2021’de SpaceX’e 2,9 milyar dolarlık bir sözleşme verdi.

Starship’in yörüngeye uzun zamandır vaat edilen bir test lansmanı henüz gelmedi, ancak şirketin Güney Teksas’taki geliştirme sahasındaki bir hareketlilik SpaceX’in yaklaştığını gösteriyor.

Artemis III için iniş aracı Orion uzay aracıyla ayın üzerinde kenetlenecek.

İki astronot iniş aracına transfer olacak ve yüzeyde yaklaşık bir hafta geçirecekleri ayın güney kutup bölgesine uçacak.


Ancak iniş aracını ay yörüngesine sokmak hiç de kolay olmayacak.

Bir yandan en az üç farklı uzay gemisi gerekiyor. Starship sistemi iki aşamalı bir rokettir: üzerinde Starship uzay aracı bulunan ve Super Heavy olarak bilinen yeniden kullanılabilir bir güçlendirici. Yörüngeye ulaştıktan sonra, ikinci aşamanın tankları – Starship uzay aracı – neredeyse boştur ve aya gitmek için yeterli yakıtları yoktur.

Örneğin, SpaceX başlangıçta esasen yörünge içi bir benzin istasyonu olarak hizmet edecek bir uzay aracını fırlatacak. Sonra bir dizi başlatma gerçekleştirecek – Bay Musk sekizden fazla olmadığını söyledi gereklidir – yakıtı Starship benzin istasyonuna taşımak için Starship’in bir tanker versiyonu.

Son fırlatmanın, yörüngedeki Starship benzin istasyonuna gizlice yaklaşacak ve tanklarını dolduracak olan Ay’a iniş yapan Starship olduğu söyleniyor. Ardından ay modülü nihayet aya gitmeye hazır.

NASA’nın Uzay Fırlatma Sistemi roketi yalnızca bir kez uçarken ve tüm parçaları okyanusta çöp olarak kalırken, SpaceX’in uzay aracı tamamen yeniden kullanılabilir şekilde tasarlandı. Bay Musk, bunun lansmanları sık ve ucuz hale getireceğini söylüyor.

Artemis III’ten önce, SpaceX’in gerçekten de art arda hızlı bir şekilde Starship fırlatmalarını gerçekleştirebildiğini, itici gazı yörüngeye güvenilir bir şekilde teslim edebildiğini ve güvenli bir şekilde aya inebildiğini göstermek için insansız bir test yapması planlanıyor.


Uzayda yakıt ikmali yapma fikri onlarca yıllıktır, ancak hala büyük ölçüde denenmemiştir.

Bay Dumbacher, “Mikro yerçekiminde itici gaz transferi araştırmamızın durumu hakkında bildiğimi düşündüğüm şeyi biliyorsam, daha gidecek çok yolumuz var” dedi.


Roket fırlatmaları da riskli olmaya devam ediyor, bu nedenle Artemis III için gereken çok sayıda Starship fırlatması, bunlardan birinin başarısız olma ve tüm çabanın batma olasılığını artırıyor.

NASA, aya iniş aracının gelişimini SpaceX’e devrederek, Bay Musk’ın şirketinin yenilikçi yaklaşımının, bir iniş aracını NASA liderliğindeki bir programdan daha hızlı ve daha düşük maliyetle teslim etmesini umuyor.

Dezavantajı, eğer SpaceX mühendislik zorluklarını beklenenden daha zor bulursa, NASA’nın acil bir alternatifi olmayacak. Ajans, diğer şirketlerden ikinci iniş tasarımı için teklifler aldı, ancak ikinci iniş tasarımı daha sonraki bir ay görevi için. (Kasım ayında NASA, SpaceX’e Artemis IV’e iniş aracı sağlaması için ek 1,15 milyar dolar verdi.)

Bay Musk ayrıca, sosyal medya şirketini satın almasının ardından yaşanan kargaşanın artık zamanının ve dikkatinin çoğunu aldığı Twitter’ı satın alarak iş portföyünü genişletti.

“Bu yeni,” dedi Bayan Garver. “Elon hakkındaki endişeler arttı”, ancak bunların SpaceX’te çalışmayı doğrudan ne kadar etkilediğinden emin olmadığını söyledi.

The Information ve CNBC geçen ay SpaceX’in Texas Starship operasyonunun liderliğini SpaceX’in başkanı Gwynne Shotwell ve şirketin otomotiv mühendisliğinden sorumlu başkan yardımcısı Mark Juncosa ile sarstığını bildirdi.

Geçen hafta, dedi Bay Musk Twitter’da hem SpaceX’i hem de elektrikli otomobil şirketi Tesla’yı denetlemeye devam ettiğini, “ancak oradaki ekipler o kadar iyi ki, genellikle benden çok az şeye ihtiyaç duyuluyor.”


Bay Bingham, Starship’in başarılı olmasını umduğunu, ancak “çok fazla belirsizlik var ve bu endişe verici” dedi.

Basın toplantısı sırasında NASA yöneticisi Bill Nelson, başından beri Bay Free’ye SpaceX’in programa uyup uymadığını sorduğunu söyledi. Nelson, “Ve cevap akla geliyor: ‘Evet ve bazı durumlarda daha da fazla'” dedi Bay Nelson.