Elon Musk’un uzay şirketi SpaceX, uzay taşımacılığının geleceğini değiştirebilecek ve NASA’nın astronotların aya geri dönmesine yardımcı olabilecek devasa bir araç olan Starship roketini Cumartesi günü Güney Teksas sahilinden fırlattı.
NASA astronotlarını aya taşımak için tasarlanmış güçlü bir araç olan Starship’in Cumartesi günkü uçuşu tam bir başarı olmadı. SpaceX, Pasifik Okyanusu’nda bir su felaketiyle sonuçlanan, dünya çapında kısmi bir uçuş olan test lansmanının asıl amacına ulaşamadı.
Ancak aracın ikinci deneme uçuşu, şirketin Nisan ayındaki önceki test operasyonu sırasında ortaya çıkan önemli sorunları düzelttiğini gösterdi. Aracın alt takviye kademesindeki 33 motorun tamamı ateşlendi ve roket, kademe ayrımını geçmeyi başardı; itici düştü ve üst kademedeki altı motor, aracı uzaya itmek için yandı.
SpaceX mühendisi ve canlı fırlatma yorumcusu John Insprucker, SpaceX web yayınında “Çok güzel” dedi.
Buna karşılık, fırlatma alanı ilk Starship fırlatması sırasında ciddi şekilde hasar gördü; Fırlatma aracının motorlarından birçoğu arızalandı, yangınlar roketin yönlendirme sistemini tahrip etti ve uçuş iptal sisteminin patlaması çok uzun sürdü.
SpaceX’in roket tasarımına yönelik “hızlı başarısız ol, daha hızlı öğren” yaklaşımına göre, önceki hataların tekrarından başarılı bir şekilde kaçınmak büyük bir ilerleme olarak değerlendiriliyor.
Ancak ikinci uçuş, Bay Musk’un mühendislerinin üstesinden gelmesi gereken yeni zorlukları ortaya çıkardı.
Aşamanın ayrılmasından kısa bir süre sonra fırlatma aracı patladı; roket mühendislerinin deyimiyle “hızlı, planlanmamış bir söküm”. Starship’in üst kademe uzay aracı birkaç dakika boyunca yörüngeye doğru ilerlemeye devam ederek 90 milden fazla bir yüksekliğe ulaştı, ancak daha sonra SpaceX, uçuş iptal sistemi patladıktan sonra onunla teması kaybetti.
Federal Havacılık İdaresi yaptığı açıklamada herhangi bir yaralanma veya maddi hasar bildirilmediğini söyledi. Ticari bir rokette bir şeyler ters gittiğinde standart bir uygulama olan bir kaza soruşturması yürütülür.
Mühendislerin artık hem iticide hem de üst kademedeki uzay aracında neyin yanlış gittiğini çözmesi, düzeltmeler yapması ve ardından tekrar denemesi gerekiyor.
Starship şimdiye kadar uçabilen en büyük ve en güçlü rokettir. SpaceX’in hedefi aracın her iki parçasını da tamamen ve hızlı bir şekilde yeniden kullanılabilir hale getirmektir. Bu, ona daha büyük ve daha ağır yükleri uzaya taşıma potansiyeli veriyor ve uyduları, uzay teleskoplarını, insanları ve onların yaşamak için ihtiyaç duyduğu şeyleri uzaya taşıma maliyetini önemli ölçüde azaltıyor.
Test gezisinin sonucu, daha önce PayPal ile elektronik ödemeleri ve Tesla ile elektrikli arabaları dönüştüren bir seri girişimci olan Bay Musk’un kariyerindeki son bölünmüş ekran anıydı. SpaceX Cuma günü uçuşa hazırlanırken Disney ve Apple, Bay Musk’un Çarşamba günü Yahudi karşıtı bir gönderiyi onaylamasının ardından şirketlerinden bir diğeri olan, eski adıyla Twitter olarak bilinen sosyal ağ X’in reklam harcamalarını duraklattı.
Pek çok dış gözlemci, SpaceX’in Starship’i tamamen çalışır hale getireceği konusunda iyimser.
Başkan Barack Obama’nın yönetimi sırasında Beyaz Saray uzay danışmanı olarak görev yapan ve daha sonra SpaceX’te iletişim çalışmaları üzerinde çalışan Phil Larson, “İlk uçuşlarında tespit ettikleri sorunları çözdüler ve bu tür bir araçla her zamankinden daha ileri gittiler” dedi. “Mühendisliğin büyüsü, öğrenmek, tasarımı yinelemek ve kısa süre sonra tekrar uçmakla ilgili olmasıdır.”
Amerikan Havacılık ve Uzay Bilimleri Enstitüsü’nün genel müdürü Daniel L. Dumbacher da aynı görüşte. “Bu büyük bir fırlatma sistemi” dedi. “Gitmesi gereken yere ulaşmak için biraz çalışma gerekecek. SpaceX ekibinin fırlatma aracının nasıl çalıştırılacağını çözebileceğinden hiç şüphem yok.”
Cumartesi günü güneş doğmadan birkaç saat önce uzay aracına sıvı oksijen ve sıvı metan akmaya başladı. Yere yakın bir yerde biraz sis vardı ama birkaç sirüs bulutu dışında gökyüzü açıktı.
Geri sayım sorunsuz ilerledi ve geri sayım saatinde 40 saniye kala planlanmış bir durma noktasında sona erdi. Daha sonra engel kaldırıldı, son saniyeler geçti ve sabah saat 7’den (merkezi saat) kısa bir süre sonra, 120 metrelik roket yavaş yavaş gökyüzüne yükseldi. Yeni bir taşkın yatağı sistemi, fırlatma rampasını korumuş ve Nisan ayında yükselen toz ve enkaz bulutunu önlemiş gibi görünüyor.
Birkaç saniye sonra, vurmalı kükreme, fırlatma alanının yaklaşık beş mil kuzeyindeki South Padre Adası’ndaki seyircileri sarstı.
Kalkıştan iki dakika 48 saniye sonra, Starship, uçuşun en zor kısmı olması beklenen, itici düşmeden önce altı üst kademe motorunun ateşlendiği “sıcak aşamalandırma” işlemini başarıyla tamamlarken bir flaş yaşandı. Şirketin Hawthorne, California’daki genel merkezinden yayınlanan SpaceX web yayınından yüksek tezahüratlar yankılandı.
Yarım dakika sonra, Meksika Körfezi’ne sıçrayıp batmak üzere olan fırlatma aracının patlamasıyla büyük bir parlama meydana geldi. Lise zarar görmeden devam etti. Ancak birkaç dakika sonra Starship aracıyla iletişim kesildiğinden web yayını garip bir sessizliğe büründü.
South Padre Adası’ndaki fırlatmayı izlemek için erkenden kalkan binlerce kişinin çoğu gösteriden keyif aldıklarını söyledi. Sabah 4:30’da, South Padre’nin güney ucundaki Isla Blanca Park’a girmek için karanlıkta uzun bir araba kuyruğu bekliyordu. Bazıları ise trafikten kaçınmak için otellerinden yaya olarak ayrıldı. Gözlemcilerle dolu tekneler biraz daha güneyde, doğudaki dışlama bölgesinin dışında süzülüyordu.
Fırlatmayı sadece kıyıdaki izleyiciler değil, uzaktaki izleyiciler de izledi.
SpaceX fırlatma alanının batısındaki Güney Teksas şehri Brownsville’de yaşayan Emma Guevara, olayın evinin sarsılmasına neden olduğunu söyledi.
Sierra Club’ın organizatörlerinden olan ve şirketin genel merkezindeki operasyonları protesto eden Bayan Guevara, “Hepimizin beklediğinden çok daha erkendi, bu yüzden herkesi uyandırdı” dedi.
Üst düzey NASA yetkilileri SpaceX’i tebrik etti.
NASA’nın keşif sistemleri geliştirmeden sorumlu yönetici yardımcısı Jim Free, “Her test, #Artemis III Starship insanlı iniş sistemiyle aya ilk kadını göndermeye bir adım daha yaklaştığımızı temsil ediyor.” dedi: X’e yazdı. “Bu testten neler öğrenebileceğimizi ve bizi bir sonraki dönüm noktasına neyin yaklaştıracağını görmek için sabırsızlanıyorum.”
SpaceX’in Starship sorunlarını ne kadar hızlı çözdüğü, NASA astronotlarının aya ne kadar hızlı döneceğini belirleyebilir.
Uzay ajansı, Starship’i iki astronotu ayın güney kutup bölgelerine taşıyacak bir aya iniş aracına dönüştürmek için SpaceX’i kiraladı. Starship’in son test uçuşundan önce bile, 2025 sonu için planlanan ilk inişin muhtemelen 2026’ya erteleneceği varsayılmıştı. SpaceX’in ayrıca 2028’de yapılması planlanan ikinci insanlı iniş için bir Starship iniş aracı sağlama sözleşmesi de bulunuyor.
Aya inmek için SpaceX’in yalnızca bir uzay aracına değil, yaklaşık 20 uzay aracının fırlatılmasına ihtiyacı olacak; çünkü aya giden bir uzay aracının, Dünya’nın yörüngesinden ayrılmadan önce yakıt depolarını yeniden doldurması gerekecek.
SpaceX iki Starship çeşidi daha planlıyor.
Bunlardan biri aslında uzaydaki bir yörüngesel benzin istasyonu, yani uzay işinin dilinde bir yakıt deposu olacak. Diğeri ise metan ve sıvı oksijeni benzin istasyonuna taşıyacak tanker versiyonu olacak. Benzin istasyonunu doldurmak bir dizi tanker uçuşu gerektirir. Ay’a veya Mars’a giden bir uzay aracı havalanacak, yakıt deposuna yanaşacak ve depolarını yeniden dolduracak. Ancak henüz hiç kimse sıfır yerçekimi ortamında tonlarca yakıt pompalamayı denemedi.
Bir depo Dünya’nın yörüngesinde dönerken, güneş ışığı sürekli olarak içinden geçecek ve deponun dışı sürekli olarak ısınıp soğuyacaktır. Yakıtı depoda sabit, aşırı soğuk sıcaklıklarda tutmak zor olacaktır.
Cuma günü yapılan bir NASA danışma komitesi toplantısında, NASA’nın yardımcı yönetici yardımcısı Lakiesha Hawkins, Starship fırlatma sayısının “yüksek onlular” aralığında olacağını söyledi.
Bayan Hawkins, Starship’lerin hem Florida’daki Kennedy Uzay Merkezi’nden hem de Teksas’taki mevcut Starship fırlatma sahasından “altı günlük bir rotasyonla” fırlatılacağını söyledi.
NASA’nın bir yedeği var. Bu yıl, Amazon’un kurucusu Jeff Bezos tarafından kurulan Kent, Washington merkezli roket şirketi Blue Origin’in ikinci aya iniş tasarımını seçti. Bu tasarım daha küçük ve en erken 2029 yılına kadar gerçekleşmeyecek olan üçüncü aya inişte kullanılması amaçlanıyor.
Ryan Mac Ve Katrina Miller raporlamaya katkıda bulunmuştur.
NASA astronotlarını aya taşımak için tasarlanmış güçlü bir araç olan Starship’in Cumartesi günkü uçuşu tam bir başarı olmadı. SpaceX, Pasifik Okyanusu’nda bir su felaketiyle sonuçlanan, dünya çapında kısmi bir uçuş olan test lansmanının asıl amacına ulaşamadı.
Ancak aracın ikinci deneme uçuşu, şirketin Nisan ayındaki önceki test operasyonu sırasında ortaya çıkan önemli sorunları düzelttiğini gösterdi. Aracın alt takviye kademesindeki 33 motorun tamamı ateşlendi ve roket, kademe ayrımını geçmeyi başardı; itici düştü ve üst kademedeki altı motor, aracı uzaya itmek için yandı.
SpaceX mühendisi ve canlı fırlatma yorumcusu John Insprucker, SpaceX web yayınında “Çok güzel” dedi.
Buna karşılık, fırlatma alanı ilk Starship fırlatması sırasında ciddi şekilde hasar gördü; Fırlatma aracının motorlarından birçoğu arızalandı, yangınlar roketin yönlendirme sistemini tahrip etti ve uçuş iptal sisteminin patlaması çok uzun sürdü.
SpaceX’in roket tasarımına yönelik “hızlı başarısız ol, daha hızlı öğren” yaklaşımına göre, önceki hataların tekrarından başarılı bir şekilde kaçınmak büyük bir ilerleme olarak değerlendiriliyor.
Ancak ikinci uçuş, Bay Musk’un mühendislerinin üstesinden gelmesi gereken yeni zorlukları ortaya çıkardı.
Aşamanın ayrılmasından kısa bir süre sonra fırlatma aracı patladı; roket mühendislerinin deyimiyle “hızlı, planlanmamış bir söküm”. Starship’in üst kademe uzay aracı birkaç dakika boyunca yörüngeye doğru ilerlemeye devam ederek 90 milden fazla bir yüksekliğe ulaştı, ancak daha sonra SpaceX, uçuş iptal sistemi patladıktan sonra onunla teması kaybetti.
Federal Havacılık İdaresi yaptığı açıklamada herhangi bir yaralanma veya maddi hasar bildirilmediğini söyledi. Ticari bir rokette bir şeyler ters gittiğinde standart bir uygulama olan bir kaza soruşturması yürütülür.
Mühendislerin artık hem iticide hem de üst kademedeki uzay aracında neyin yanlış gittiğini çözmesi, düzeltmeler yapması ve ardından tekrar denemesi gerekiyor.
Starship şimdiye kadar uçabilen en büyük ve en güçlü rokettir. SpaceX’in hedefi aracın her iki parçasını da tamamen ve hızlı bir şekilde yeniden kullanılabilir hale getirmektir. Bu, ona daha büyük ve daha ağır yükleri uzaya taşıma potansiyeli veriyor ve uyduları, uzay teleskoplarını, insanları ve onların yaşamak için ihtiyaç duyduğu şeyleri uzaya taşıma maliyetini önemli ölçüde azaltıyor.
Test gezisinin sonucu, daha önce PayPal ile elektronik ödemeleri ve Tesla ile elektrikli arabaları dönüştüren bir seri girişimci olan Bay Musk’un kariyerindeki son bölünmüş ekran anıydı. SpaceX Cuma günü uçuşa hazırlanırken Disney ve Apple, Bay Musk’un Çarşamba günü Yahudi karşıtı bir gönderiyi onaylamasının ardından şirketlerinden bir diğeri olan, eski adıyla Twitter olarak bilinen sosyal ağ X’in reklam harcamalarını duraklattı.
Pek çok dış gözlemci, SpaceX’in Starship’i tamamen çalışır hale getireceği konusunda iyimser.
Başkan Barack Obama’nın yönetimi sırasında Beyaz Saray uzay danışmanı olarak görev yapan ve daha sonra SpaceX’te iletişim çalışmaları üzerinde çalışan Phil Larson, “İlk uçuşlarında tespit ettikleri sorunları çözdüler ve bu tür bir araçla her zamankinden daha ileri gittiler” dedi. “Mühendisliğin büyüsü, öğrenmek, tasarımı yinelemek ve kısa süre sonra tekrar uçmakla ilgili olmasıdır.”
Amerikan Havacılık ve Uzay Bilimleri Enstitüsü’nün genel müdürü Daniel L. Dumbacher da aynı görüşte. “Bu büyük bir fırlatma sistemi” dedi. “Gitmesi gereken yere ulaşmak için biraz çalışma gerekecek. SpaceX ekibinin fırlatma aracının nasıl çalıştırılacağını çözebileceğinden hiç şüphem yok.”
Cumartesi günü güneş doğmadan birkaç saat önce uzay aracına sıvı oksijen ve sıvı metan akmaya başladı. Yere yakın bir yerde biraz sis vardı ama birkaç sirüs bulutu dışında gökyüzü açıktı.
Geri sayım sorunsuz ilerledi ve geri sayım saatinde 40 saniye kala planlanmış bir durma noktasında sona erdi. Daha sonra engel kaldırıldı, son saniyeler geçti ve sabah saat 7’den (merkezi saat) kısa bir süre sonra, 120 metrelik roket yavaş yavaş gökyüzüne yükseldi. Yeni bir taşkın yatağı sistemi, fırlatma rampasını korumuş ve Nisan ayında yükselen toz ve enkaz bulutunu önlemiş gibi görünüyor.
Birkaç saniye sonra, vurmalı kükreme, fırlatma alanının yaklaşık beş mil kuzeyindeki South Padre Adası’ndaki seyircileri sarstı.
Kalkıştan iki dakika 48 saniye sonra, Starship, uçuşun en zor kısmı olması beklenen, itici düşmeden önce altı üst kademe motorunun ateşlendiği “sıcak aşamalandırma” işlemini başarıyla tamamlarken bir flaş yaşandı. Şirketin Hawthorne, California’daki genel merkezinden yayınlanan SpaceX web yayınından yüksek tezahüratlar yankılandı.
Yarım dakika sonra, Meksika Körfezi’ne sıçrayıp batmak üzere olan fırlatma aracının patlamasıyla büyük bir parlama meydana geldi. Lise zarar görmeden devam etti. Ancak birkaç dakika sonra Starship aracıyla iletişim kesildiğinden web yayını garip bir sessizliğe büründü.
South Padre Adası’ndaki fırlatmayı izlemek için erkenden kalkan binlerce kişinin çoğu gösteriden keyif aldıklarını söyledi. Sabah 4:30’da, South Padre’nin güney ucundaki Isla Blanca Park’a girmek için karanlıkta uzun bir araba kuyruğu bekliyordu. Bazıları ise trafikten kaçınmak için otellerinden yaya olarak ayrıldı. Gözlemcilerle dolu tekneler biraz daha güneyde, doğudaki dışlama bölgesinin dışında süzülüyordu.
Fırlatmayı sadece kıyıdaki izleyiciler değil, uzaktaki izleyiciler de izledi.
SpaceX fırlatma alanının batısındaki Güney Teksas şehri Brownsville’de yaşayan Emma Guevara, olayın evinin sarsılmasına neden olduğunu söyledi.
Sierra Club’ın organizatörlerinden olan ve şirketin genel merkezindeki operasyonları protesto eden Bayan Guevara, “Hepimizin beklediğinden çok daha erkendi, bu yüzden herkesi uyandırdı” dedi.
Üst düzey NASA yetkilileri SpaceX’i tebrik etti.
NASA’nın keşif sistemleri geliştirmeden sorumlu yönetici yardımcısı Jim Free, “Her test, #Artemis III Starship insanlı iniş sistemiyle aya ilk kadını göndermeye bir adım daha yaklaştığımızı temsil ediyor.” dedi: X’e yazdı. “Bu testten neler öğrenebileceğimizi ve bizi bir sonraki dönüm noktasına neyin yaklaştıracağını görmek için sabırsızlanıyorum.”
SpaceX’in Starship sorunlarını ne kadar hızlı çözdüğü, NASA astronotlarının aya ne kadar hızlı döneceğini belirleyebilir.
Uzay ajansı, Starship’i iki astronotu ayın güney kutup bölgelerine taşıyacak bir aya iniş aracına dönüştürmek için SpaceX’i kiraladı. Starship’in son test uçuşundan önce bile, 2025 sonu için planlanan ilk inişin muhtemelen 2026’ya erteleneceği varsayılmıştı. SpaceX’in ayrıca 2028’de yapılması planlanan ikinci insanlı iniş için bir Starship iniş aracı sağlama sözleşmesi de bulunuyor.
Aya inmek için SpaceX’in yalnızca bir uzay aracına değil, yaklaşık 20 uzay aracının fırlatılmasına ihtiyacı olacak; çünkü aya giden bir uzay aracının, Dünya’nın yörüngesinden ayrılmadan önce yakıt depolarını yeniden doldurması gerekecek.
SpaceX iki Starship çeşidi daha planlıyor.
Bunlardan biri aslında uzaydaki bir yörüngesel benzin istasyonu, yani uzay işinin dilinde bir yakıt deposu olacak. Diğeri ise metan ve sıvı oksijeni benzin istasyonuna taşıyacak tanker versiyonu olacak. Benzin istasyonunu doldurmak bir dizi tanker uçuşu gerektirir. Ay’a veya Mars’a giden bir uzay aracı havalanacak, yakıt deposuna yanaşacak ve depolarını yeniden dolduracak. Ancak henüz hiç kimse sıfır yerçekimi ortamında tonlarca yakıt pompalamayı denemedi.
Bir depo Dünya’nın yörüngesinde dönerken, güneş ışığı sürekli olarak içinden geçecek ve deponun dışı sürekli olarak ısınıp soğuyacaktır. Yakıtı depoda sabit, aşırı soğuk sıcaklıklarda tutmak zor olacaktır.
Cuma günü yapılan bir NASA danışma komitesi toplantısında, NASA’nın yardımcı yönetici yardımcısı Lakiesha Hawkins, Starship fırlatma sayısının “yüksek onlular” aralığında olacağını söyledi.
Bayan Hawkins, Starship’lerin hem Florida’daki Kennedy Uzay Merkezi’nden hem de Teksas’taki mevcut Starship fırlatma sahasından “altı günlük bir rotasyonla” fırlatılacağını söyledi.
NASA’nın bir yedeği var. Bu yıl, Amazon’un kurucusu Jeff Bezos tarafından kurulan Kent, Washington merkezli roket şirketi Blue Origin’in ikinci aya iniş tasarımını seçti. Bu tasarım daha küçük ve en erken 2029 yılına kadar gerçekleşmeyecek olan üçüncü aya inişte kullanılması amaçlanıyor.
Ryan Mac Ve Katrina Miller raporlamaya katkıda bulunmuştur.