Boeing ve NASA, paraşütler ve kablolama nedeniyle Starliner’ın fırlatılmasını erteledi

PiKe

New member
Neden Önemlidir: NASA yörüngeye iki sefer yapar.


Uzay istasyonuna gidip gelmek için NASA şu anda Elon Musk tarafından kurulan bir şirket olan SpaceX’e güveniyor. SpaceX, ilk astronot ekibini Mayıs 2020’de Crew Dragon kapsülüyle yörüngeye fırlattı ve o zamandan beri uzay istasyonuna sekiz ek ekip gönderdi.

Ancak NASA, Boeing’i bir kapsül inşa etmekle görevlendirdi, böylece biri diğerinde bir şeyler ters giderse yedek olarak hizmet edebilir.

Ajansın Ticari Mürettebat Programı başkanı Steve Stich Perşembe günkü basın toplantısında “NASA’nın ikinci bir mürettebat nakliye sağlayıcısına şiddetle ihtiyacı var” dedi.

Arka plan: Uzay Mekiği programından sonra gelenler.


NASA bir zamanlar astronotları yörüngeye götürüp getirmek için Uzay Mekiğini kullanıyordu. Bu araçlar 2011’de emekliye ayrıldığında, ajans yaklaşık on yıldır Rusya’nın Soyuz uzay aracına bağımlıydı.

Ajans, özerkliğini geri kazanmak için, NASA görevlerinde astronotları taşıyabilecek uzay aracı inşa etmek için özel şirketlere güvenecek olan Commercial Crew adlı bir program başlattı. Ayrıca NASA, uzay mekiğinde olduğu gibi doğrudan sahip olmak yerine araçlara biniş ücretini ödeyerek şirketin müşterisi olacaktı.

SpaceX bu sağlayıcılardan biri, Boeing diğeri olmalı.

Boeing’in Starliner kapsülü, gemide astronot olmadan iki kez yörüngeye uçtu. Aralık 2019’daki ilk uçuş, gemide astronotların olduğu bir uçuştan önce olacaktı. Ancak uzaydaki bir dizi yazılım hatası, uçuşu tehlikeye attı ve NASA’nın bir soruşturmadan sonra bunu “yüksek görünürlüklü yakın çekim” olarak adlandırmasına neden oldu.

Mayıs 2022’de ikinci bir insansız uçuş daha başarılıydı. Ancak başlangıçta Ağustos 2021’de olması gerekiyordu. Bu uçuştan önce mühendisler, Starliner’ın tahrik sistemindeki valflerin sıkıştığını ve aracın fırlatma rampasından geri çağrılması ve onarım için fabrikaya geri gönderilmesi gerektiğini keşfettiler.

Teknik sorunlar, Ekim 2022’ye kadar araç için 883 milyon dolar zarar bildiren Boeing’i zorladı.

Ancak şirket, Starliner inşa etme teklifinden vazgeçmeyi planlamadığını söyledi.

Boeing’in başkan yardımcısı ve Starliner program yöneticisi Mark Nappi, “Bir araç geliştirmek ve bir aracı uçurmak giderek artan zorluklarla geliyor – gerçekten yaklaşıyoruz” dedi. “Böyle sorunlar yaşamak işin bir parçası.”

Sırada ne var: Boeing ve NASA onarımları değerlendirecek.


Bay Stich, Starliner’ın sonbaharda uzay istasyonunu ziyaret etmesinin mümkün olduğunu, ancak bunun paraşütler ve kablolarla ilgili sorunların ne kadar çabuk çözülebileceğine bağlı olacağını söyledi.

Starliner kapsülü, Dünya atmosferine yeniden girdikten sonra üç paraşütle yavaşça Dünya’ya döner. Mühendisler, üç paraşütten yalnızca ikisinin düzgün bir şekilde konuşlandırılması durumunda, uzay aracını paraşütlere bağlayan hatların bazı bölümlerinin kapsülün baskılarına dayanamayacağını keşfettiler. Boeing yaptığı açıklamada, başka bir fırlatma girişimi planlamadan önce paraşüt testleri yapmayı beklediğini söyledi.

Kablolama sorunu, Starliner’ın dahili kablolarının etrafına sarılmış yüzlerce metrelik banttır. Bazı durumlarda, yapışkan bant yanıcı olabilir. Bay Nappi, mühendislerin yangın riskinin en yüksek olduğu alanlarda bandı farklı şekilde sarmayı düşündüklerini söyledi.

Nappi, “Gecikme anlamına geldiği için hayal kırıklığına uğradığımızı söyleyebilirsiniz” dedi. “Ancak takım, doğru kararlar verdiğimiz için gurur duyuyor.”