Ispace’in Japon aya iniş aracı bir yazılım hatası nedeniyle düştü

PiKe

New member
Neden Önemlidir: Öğrenin ve geliştirin.


Verilerin gözden geçirilmesi, inişi kontrol eden yazılımın, çevredeki araziden yaklaşık iki mil daha yüksek olan ay yüzeyindeki bir kraterin kenarı üzerinden uçarken iniş aracının irtifasının izini kaybettiğini ortaya çıkardı.

Yazılım yanlış bir şekilde sensörün arızalı olduğu sonucuna vardı ve aslında doğru irtifa okumalarını attı.

Motor, altimetre ve diğer donanımın düzgün çalışması, uzay aracının genel yapısının sağlam olduğunu gösteriyor. Yazılım düzeltmelerinin uygulanması, büyük donanım revizyonlarından daha kolaydır.

Ispace’in baş teknoloji sorumlusu Ryo Ujiie Cuma günü düzenlediği basın toplantısında “Bu bir donanım hatası değil” dedi. “Donanım tarafını değiştirmek zorunda değiliz.”

Ancak başarısızlık, Ispace’in Cambridge, Massachusetts’teki Draper Laboratuvarı tarafından geliştirilen uzay aracının iniş yazılımı testindeki kusurlara işaret etti.

Uzay aracının tasarımı 2021’in başlarında tamamlandıktan sonra iniş yerini değiştirme kararı büyük olasılıkla kazaya katkıda bulundu.

Başlangıçta, Ispace’den sorumlu olanlar iniş alanı olarak düz bir alan olan Lacus Somniorum’u seçmişlerdi. Ama sonra, 50 milden daha geniş bir çarpma krateri olan Atlas’ın daha ilginç bir hedef olacağına karar verdiler.

Bu, iniş yazılımının, uzay aracı krater kenarının üzerinden uçarken irtifadaki değişikliği işlemek için tasarlanmadığı ve simülasyonların bu gözetimi tespit edemediği anlamına geliyordu.

Salı günü NASA, Lunar Reconnaissance Orbiter’dan kaza bölgesini gösteren görüntüler yayınladı.

Arka plan: Aya giden engebeli bir yol.


Özel şirketler, kuruluşlar ve devlet uzay ajanslarının bir karışımı son yıllarda aya geri dönme girişiminde bulundu. Ancak ay yüzeyine inmek, birçok kişinin beklediğinden daha zor oldu.

SpaceIL adlı İsrailli kar amacı gütmeyen bir kuruluşa ait olan Beresheet iniş aracı, 2019’da aya fırlatıldı ancak düştü. Hindistan Uzay Araştırma Örgütü de aynı yıl bir ay uzay aracını indirmeye çalıştı ve bu araç, Vikram da düştü.

Sadece Çin, son on yılda üç denemede üç başarı ile son zamanlarda aya robotik uzay aracı indirdi.

Sırada ne var: Tekrar deneyin.


Ispace’in kurucusu ve CEO’su Takeshi Hakamada, şirketin sonraki iki görevi için zaman çizelgesinin – gelecek yıl neredeyse aynı iniş aracı ve 2025’te ayın uzak tarafında daha büyük bir uzay aracı ile – büyük ölçüde değişmediğini söyledi.

Bay Hakamada, “Gelecekteki görevlerimizi nasıl iyileştireceğimize dair çok net bir resmimiz var” dedi.

Bay Hakamada, Ispace’in iniş aracı için sigorta yaptırdığını ve bunun şirket üzerindeki mali etkisinin küçük olduğunu söyledi.

Daha fazla uzay gemisinin bu yılın sonlarında aya fırlatılması bekleniyor. Pittsburgh merkezli Astrobotic Technology ve Houston merkezli Intuitive Machines, aya bilimsel aletler getirmek için özel şirketleri işe alan bir NASA programının parçası olarak bu yılın sonlarında aya uzay aracı göndermeyi planlıyor.

Hindistan Uzay Ajansı ayrıca bu hafta, 2019’daki aya iniş girişiminin devamı niteliğindeki Chandrayaan-3’ün 12 Temmuz gibi erken bir tarihte fırlatılabileceğini duyurdu.