SpaceX Starship'i üçüncü kez başarıyla fırlattı

PiKe

New member
Üçüncü girişim, Elon Musk ve SpaceX için daha cazip geldi; şirketin dev Starship roketi perşembe günü fırlatıldı ve atmosfere yeniden giriş sırasında kaybolmadan önce Dünya'nın yaklaşık yarısı kadar tur attı.

Test uçuşu, aracın gelişiminde, uzay taşımacılığının geleceğini değiştirebilecek ve NASA'nın astronotların aya geri dönmesine yardımcı olabilecek birkaç önemli dönüm noktasına ulaştı.

Bu özel uçuş doğası gereği Dünya'nın çevresini tamamen dolaşmak için tasarlanmamıştı. Merkezi saatle sabah 8:25'te, şimdiye kadar uçabilen en büyük ve en güçlü roket olan Starship, Güney Teksas kıyılarından havalandı. Yükseliş sorunsuzdu ve üstteki uzay aracı yörünge hızlarına ulaştı. Fırlatıldıktan yaklaşık 45 dakika sonra atmosfere yeniden girmeye başladı ve Hint Okyanusu'na göbek dalışına doğru yola çıktı.

SpaceX'in Starlink uyduları aracılığıyla neredeyse gerçek zamanlı olarak yayınlanan canlı videoda, aracın altını ısıtan parlak gazlar görülüyordu. Fırlatmadan 49 dakika sonra Starship ile iletişim sona erdi ve SpaceX daha sonra aracın yeniden girişte hayatta kalamayacağını, muhtemelen parçalanıp denize düştüğünü söyledi.


Yine de NASA Yöneticisi Bill Nelson, SpaceX'i, ajansının bazı Artemis ay görevleri için güvendiği sistemin “başarılı test uçuşu” olarak adlandırdığı uçuştan dolayı tebrik etti.


SpaceX'in hedefi, hem aracın alt roket iticisinin hem de uzay aracının üst kademesinin tekrar tekrar uçmasını sağlamaktır; bu, uzay çağının çoğunda kullanılan tek kullanımlık, tek fırlatmalı roketlerin tam tersidir.

Bu yeniden kullanılabilirlik, SpaceX'e uyduların ve teleskopların yanı sıra insanları ve uzayda yaşamak için ihtiyaç duydukları şeyleri taşıma maliyetini azaltma potansiyeli veriyor.

Kısa yolculuğun büyük bir kısmının tamamlanması, roketin tasarımının sağlam göründüğünün güven verici bir onayıydı. Starship yalnızca NASA'nın ay planları için hayati önem taşımakla kalmıyor, aynı zamanda Bay Musk'un insanları Mars'ta yaşamaya gönderme hayalinin de anahtarı.


Bay Musk'a göre başarı aynı zamanda, Twitter'ı sorunlu bir şekilde satın alması ve platformu yeniden tasarlamasından bu yana ortaya çıkan kutuplaştırıcı sosyal medya bataklığının aksine, Tesla ve SpaceX'te çığır açan ilerlemelere öncülük eden bir teknolojik vizyoner olarak önceki itibarından da kaynaklanıyor. sosyal ağ onu takip etti ve X olarak yeniden adlandırdı. SpaceX yeni nesil roketini fırlatırken bile sosyal medya şirketi, Bay Musk'la yaptığı kavgalı bir röportajın parçalarını paylaşan eski bir CNN sunucusu olan Don Lemon ile düello yaptı.

Starship'in aya ve ötesine gitmeye hazır olmasından önce SpaceX'in hâlâ göstereceği çok sayıda etkileyici roket fırlatması var. Bu haftanın başlarında Bay Musk, bu yıl bu deneylerden bazılarını içerebilecek en az altı Starship uçuşu daha yapmayı umduğunu söyledi.

Ancak bunların hepsine ulaşılırsa şirket, uzay taşımacılığı işinde bir kez daha devrim yapabilir ve rekabeti çok geride bırakabilir.

Obama yönetimi sırasında Beyaz Saray uzay danışmanı olan ve daha önce SpaceX'te iletişim çalışmalarında da çalışmış olan Phil Larson, Starship'in boyutunun ve yeniden kullanılabilirliğinin “yörüngeye ulaşımda oyunu değiştirme konusunda muazzam bir potansiyele” sahip olduğunu ve tamamen yeni görev sınıflarına olanak sağlayabileceğini söyledi. .”


NASA, astronotları 50 yıldan uzun bir süre sonra ilk kez ay yüzeyine çıkaracak olan Artemis III misyonu için Ay'a iniş aracı olarak Starship'e güveniyor. Bu gezinin şu anda 2026'nın sonlarında yapılması planlanıyor ancak büyük olasılıkla 2027 veya sonrasına ertelenecek.


Üçüncü uçuş, ilk iki fırlatma denemesine göre önemli bir gelişmeydi.

Geçtiğimiz nisan ayında Starship fırlatma rampasından çıkmayı başardı ancak art arda gelen motor arızaları ve itici yangınları, roketin Meksika Körfezi'nin 24 mil yukarısında imha olmasına yol açtı.

Kasım ayında, ikinci Starship lansmanı çok daha ileriye gitti. Süper Ağır iticinin 33 motorunun tamamı yükseliş sırasında düzgün bir şekilde çalıştı ve başarılı bir ayrılmanın ardından uzay aracının üst aşaması neredeyse yörünge hızına ulaştı. Ancak her iki aşama da patlamayla sonuçlandı.

Yine de Bay Musk, mühendislerin tasarımı geliştirmesine yardımcı olan veriler sağladıkları için her iki test uçuşunu da başarı olarak selamladı.

SpaceX'in kuruluşunun 22. yıldönümüne denk gelen Perşembe günkü fırlatma, 110 dakikalık fırlatma süresinin 85. dakikasında gerçekleşti. Güçlendiricinin 33 motoru Brownsville, Teksas dışındaki fırlatma sahasında ateşlendi ve 40 katlı bir bina yüksekliğindeki roketi sabah gökyüzüne kaldırdı.


Uçuş çoğunlukla sorunsuz geçti ve uçuş sırasında, gelecekte kargo teslimatı için gerekli olacak uzay aracının yük kapılarının açılıp kapatılması gibi bir dizi test hedefine ulaşıldı.

SpaceX bu kez fırlatma aracını kurtarma girişiminde bulunmadı ancak fırlatma alanına geri dönmek için gerekli olan motor yakma işlemlerini gerçekleştirmesine izin verdi. Ancak fırlatma aracının Meksika Körfezi'ne son inişi tam olarak başarılı olmadı; bu alan SpaceX'in gelecekteki uçuşlar için onarmaya çalışacağı bir alan.

SpaceX'e göre Süper Ağır yaklaşık 1.500 feet yükseklikte parçalandı.

SpaceX mühendislerinin ayrıca Starship'in neden yeniden girişten sağ çıkamadığını bulmaları ve aracın tasarımında düzeltmeler yapmaları gerekiyor.


Perşembe günkü uçuşun kısmi başarısına rağmen Starship, Mars'a ve hatta Ay'a gitmeye hazır olmaktan hâlâ çok uzak. Bay Musk'un Mars'a yönelik tutkuları nedeniyle Starship, NASA'nın Artemis'e iniş için ihtiyaç duyduğundan çok daha büyük ve çok daha karmaşık. Artemis III için iki astronot ayın güney kutup bölgesinde yaklaşık bir hafta geçirecek.


Amerikan Havacılık ve Uzay Bilimleri Enstitüsü'nün genel müdürü ve eski bir üst düzey NASA yetkilisi olan Daniel Dumbacher, Bay Musk hakkında şunları söyledi: “Fiyatı düşüktü ve NASA, umutla bu konfigürasyonla ilgili riski almaya karar verdi.” işe yarayacağını söyledi. Ve bunun doğru olup olmadığını göreceğiz.”

Dünya yörüngesinden çıkmak için uzay aracının yakıt depolarının sıvı metan ve sıvı oksijenle yeniden doldurulması gerekiyor. Bu, yakıtın yörüngeye yerleştirilmesi için ek uzay aracı fırlatmalarının karmaşık bir koreografisini gerektirir.

Bay Dumbacher, “Bu karmaşık, çetrefilli bir sorun ve çözülmesi gereken ve doğru şekilde çalışması gereken pek çok şey var” dedi.

Perşembe günkü uçuş, sıvı oksijenin Starship içindeki bir tanktan diğerine taşınmasını sağlayan bu teknolojinin ilk testini içeriyordu.

Bay Dumbacher, Starship'in NASA'nın şu anda Artemis III için belirlediği lansman tarihi olan Eylül 2026'ya kadar hazır olmasını beklemiyor, ancak gecikmenin ne kadar büyük olabileceğini tahmin edemiyor. “Herhangi bir varsayımda bulunmayacağım çünkü çok fazla iş var, çözülmesi gereken çok fazla sorun var” dedi.